Hoewel de naam Lotus nog steeds doet denken aan ultralichte sportauto’s voor puristen, is het merk al enkele jaren de elektrische weg ingeslagen. Het nieuwste model in dit rijtje, de Lotus Emeya, deelt zijn platform met de Eletre en richt zich op het segment van de elektrische luxesportsedans. Om het succes van de Eletre te evenaren – die de verkoop van Lotus in België deed exploderen – is de Emeya tot in de puntjes verzorgd.

Advertentie
Advertentie

1. Kolossaal vermogen

De Lotus Emeya biedt standaard al indrukwekkende prestaties: 612 pk en 710 Nm koppel, zoals in de Emeya S die we getest hebben. De grote berline beschikt standaard over twee elektromotoren (één vooraan en één achteraan) en vierwielaandrijving, waarmee hij in slechts 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 250 km/u haalt. Als dat nog niet genoeg is, tilt de Emeya R de prestaties naar een nog hoger niveau met 918 pk en 985 Nm koppel. Cijfers die niet zouden misstaan op de technische fiche van een echte hypercar! De 0-100 km/u duurt dan nog maar 2,8 seconden en de topsnelheid stijgt naar 265 km/u. Om deze cijfers te halen, rekent de Emeya R op een tweetraps transmissie, vergelijkbaar met die van de Porsche Taycan.

Advertentie
Advertentie

2. Verfijnde aerodynamica

Bij de ontwikkeling van de Emeya heeft Lotus niet alleen gefocust op brute kracht, maar ook op een uitzonderlijke aerodynamica. Dankzij het principe van “porositeit” stroomt de lucht niet alleen rond de wagen, maar ook erdoorheen via openingen bij de voor- en achterwielen. Bovendien zijn diverse elementen actief om te kunnen switchen tussen een optimale stroomlijn, meer downforce of net meer koeling voor de aandrijflijn en remmen. Zo is er een automatisch of manueel uitschuifbare dubbele spoiler die 215 kg neerwaartse druk genereert. Ook de grille kan openen en sluiten, geïnspireerd door de beweging van lotusbloemen. Het resultaat is een indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van slechts 0,21.

3. Ultrasnel opladen

De Lotus Emeya S biedt een WLTP-actieradius van 500 tot 610 km, afhankelijk van de omstandigheden. Dit wordt vooral mogelijk gemaakt door de immense batterij van 102 kWh bruto met een uitzonderlijke energiedichtheid, aangezien het verbruik van deze 2,5-tonner met 20,1 kWh/100 km niet uitzonderlijk laag is. Toch compenseert Lotus dit ruimschoots met een indrukwekkend laadvermogen van meer dan 350 kW DC. Hiermee duurt het slechts 20 minuten om de batterij van 10% naar 80% op te laden, wat de reistijd bij lange ritten aanzienlijk verkort.

Advertentie
Advertentie

4. Hoogwaardig interieur

Wie wil concurreren met de gevestigde luxemerken in het segment van de premium elektrische sedans, moet uitpakken, en dat heeft Lotus begrepen. Het interieur van de Emeya straalt luxe en vakmanschap uit. De materialen zijn zorgvuldig gekozen en tot in de perfectie afgewerkt. Het witte Quartz-interieur van onze testwagen is vervaardigd uit veganistisch leer en een Alcantara-stuur, een stof die ook op de hemelbekleding en de raamstijlen te vinden is. Optioneel zijn ook andere bekledingsopties beschikbaar, zoals dierlijk of plantaardig leer, en zelfs de kleur van de veiligheidsgordels is personaliseerbaar.

Advertentie
Advertentie

5. Maar liefst 7 schermen!

Naast luxueus is het interieur van de Emeya ook ultramodern, met niet minder dan zeven schermen. Het meest opvallende is het centrale OLED-scherm van 15,1 inch, dat zeer responsief is. Zowel de bestuurder als de passagier beschikken daarnaast over een eigen display van 12,6 inch. Het head-up display projecteert bovendien een beeld dat gelijkstaat aan een scherm van 55 inch. Verder zijn er nog twee schermen voor de camera’s die de zijspiegels vervangen – al zijn deze gelukkig optioneel, want hun zichtbaarheid is niet ideaal. Tenslotte is er achterin nog een zevende scherm van 8 of 9 inch waarmee passagiers de audio- en klimaatinstellingen kunnen aanpassen.