Het is bijna een zekerheid geworden: als je een nieuwe auto wil kopen, is de kans groot dat die geëlektrificeerd zal zijn. Tot enkele jaren geleden was hybridisering nog voorbehouden aan een handvol specifieke modellen, maar nu is de elektrificatie bijna veralgemeend geworden. Toch schuilen er heel erg verschillende technische oplossingen achter dit ‘hybride’ label, met elk hun eigen kenmerken en gebruiksprofielen.
Tussen traditionele verbrandingsmotoren enerzijds en volledig elektrische aandrijflijnen anderzijds, kunnen we drie hoofdfamilies van geëlektrificeerde motorisaties onderscheiden: mildhybrides, klassieke hybrides en plug-inhybrides. Om een concreet idee te krijgen van de belangrijkste kenmerken, voordelen en de prijzen van deze verschillende technologieën, nemen we een kijkje naar het aanbod van een populaire constructeur. Renault heeft bijvoorbeeld een compleet gamma aan geëlektrificeerde motorisaties.
Mildhybride of microhybride
Wat is milde hybridisering?
Milde hybridisering kan worden beschouwd als het eerste niveau van elektrificatie. Of ze nu als mildhybride, microhybride of ‘mild hybrid’ wordt benoemd door de constructeurs, bestaat deze technologie uit een krachtiger start-stopsysteem met de toevoeging van een extra, compacte batterij. Die werkt meestal op een spanning van 12 of 48 volt. In ieder geval heeft hij een drievoudige functie in combinatie met de kleine elektromotor van de starter-generator die eraan is gekoppeld: kinetische energie recupereren tijdens vertragingen, met een lage snelheid (of onder lage belasting) elektrisch rijden over zeer korte afstanden, en tenslotte een beetje elektrische ondersteuning verlenen aan de verbrandingsmotor bij hernemingen of acceleraties. Dit systeem zorgt voor een soepelere rijervaring, maar ook voor een iets lager verbruik zonder grote concessies te moeten doen op praktisch vlak (vanwege de kleine voetafdruk van het systeem) en zonder grote kosten.
Hoeveel kost het?
De technische kenmerken van de drie motorisaties zijn niet rechtstreeks vergelijkbaar (ze zijn niet even krachtig en hebben een andere soort transmissie), maar als voorbeeld nemen we de Renault Captur, die verkrijgbaar is in de Techno-uitvoering met zowel een klassieke verbrandingsmotor, een mildhybride aandrijflijn en als klassieke hybride. De Captur mild hybrid 160 EDC zit qua prijs (27.500 euro) tussen de Captur TCe 90 met manuele versnellingsbak (23.250 euro) en de Captur E-Tech full hybrid 145 (28.500 euro).
Klassieke hybride
Wat is een klassieke hybride?
Als we het over een ‘klassieke’ hybride hebben, ook bekend als ‘full hybrid’ of ‘zelfladende hybride’, gaat het over een hoger niveau van elektrificatie. Niet alleen dankzij de aanwezigheid van een krachtigere elektromotor, maar ook door het gebruik van een hoogspanningsbatterij die een grotere opslagcapaciteit biedt. De werking van een hybride aandrijflijn verschilt enorm van constructeur tot constructeur. Maar over het algemeen kan een klassieke hybride, vergeleken met een mildhybride, veel vaker rijden zonder behulp van zijn verbrandingsmotor. De elektrische energie wordt dus vaker gebruikt om de wagen onder meer omstandigheden aan te drijven. Dit zorgt voor een veel lager verbruik (en een lagere CO2-uitstoot) dan bij een mildhybride. Je kan ook veel vaker genieten van een elektrische rijervaring in het verkeer. Bij Renault levert deze technologie bijvoorbeeld een brandstofbesparing tot 40% op.
Hoeveel kost het?
Hoewel een ‘full hybrid’ nog steeds een duidelijke meerprijs vraagt, is het verschil de laatste jaren wel aanzienlijk verminderd. Om verder te gaan met onze greep uit het Renault-gamma: de Arkana E-Tech full hybrid 145 is verkrijgbaar vanaf 30.350 euro, tegenover 28.150 euro voor de mild hybrid 140 EDC met een equivalente uitvoering. Maar de klassieke hybride versie van de Arkana heeft wel een veel lagere CO2-uitstoot (105 g/km tegenover 130 g/km) en een lager verbruik (4,7 l/100 km tegenover 5,8 l/100 km).
Plug-inhybride
Wat is een plug-inhybride?
Een plug-inhybride of oplaadbare hybride heeft een batterij met een veel hogere opslagcapaciteit. Hoe hoog verschilt van model tot model, maar over het algemeen hebben we het over minstens 13 tot 15 kWh, of zelfs tot 30 kWh bij sommige modellen! De opslagcapaciteit van plug-inhybrides is veel te groot om te worden opgeladen met enkel de gerecupereerde remenergie, zoals bij een klassieke hybride. Vandaar het oplaadbare gedeelte: deze batterij moet aan een stopcontact of laadpaal worden aangesloten om zijn volledige capaciteit te benutten. Deze oplossing betekent dat je kan genieten van een volledig elektrische auto voor de dagelijkse ritten (met een elektrische autonomie van 40 tot meer dan 100 km op een volle batterij, afhankelijk van het model), terwijl je de voordelen van een klassieke hybride behoudt voor langere ritten. Als je regelmatig oplaadt, kan je genieten van een bijzonder laag brandstofverbruik, met als gevolg ook een zeer lage CO2-uitstoot.
Hoeveel kost het?
De komst van Renaults nieuwe geavanceerde plug-inhybride aandrijflijn onder de motorkap van zijn vlaggenschip Rafale geeft ons de kans om het verschil tussen een ‘full’ en ‘plug-in’ hybrid te illustreren. De Rafale E-Tech full hybrid heft een vermogen van 200 pk, sprint van 0 tot 100 km/u in 8,9 seconden en haalt een officiële CO2-uitstoot van 105 g/km volgens de WLTP-cyclus. De plug-in-versie van de SUV-coupé ontwikkelt 300 pk, sprint in 6,4 seconden naar 100 km/u en kan een CO2-uitstoot van slechts 12 g/km voorleggen. Daarmee blijft hij, fiscaal gezien, een zeer interessante keuze voor professionals. Hij geniet ook van vierwielaandrijving dankzij zijn extra elektromotor op de achteras, en van een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km dankzij de batterij van 22 kWh. Qua prijs betaal je 4.500 euro extra voor de plug-inhybride Rafale met een gelijkwaardige afwerking (Esprit Alpine) ten opzichte van de full hybrid: 52.400 euro in plaats van 47.900 euro.
Zin om zelf al deze geëlektrificeerde motorisaties te gaan ontdekken?
Win je tickets voor het Autosalon 2025, dankzij Renault! Dit is je kans om in januari tijdens de 101ste editie van het Brussels Motor Show alle geëlektrificeerde aandrijvingen zelf te gaan ontdekken. Renault geeft maar liefst 200 duotickets weg. Waag nu je kans!