Advertentie
Advertentie

In afwachting van het moment dat zijn elektrische vlaggenschip EX90 het stokje kan overnemen, waarvan de leveringen nu eindelijk zijn begonnen, heeft Volvo beslist de carrière van zijn grote SUV met verbrandingsmotor nog wat te verlengen. De tweede generatie XC90 werd in 2014 voorgesteld en is intussen dus al tien jaar uit, maar mag zich nu opmaken voor een nieuw avontuur dankzij deze tweede facelift. Ten opzichte van de update van eind 2019, springt deze tweede grote vernieuwing van het Zweedse vlaggenschip duidelijker in het oog. De voorzijde is namelijk grondig gemoderniseerd. Met zijn nieuwe bumper, lampen, grille en motorkap krijgt de XC90 duidelijk een neus die de mosterd heeft gehaald bij zijn elektrische broer, de EX90.

Advertentie
Advertentie

11,2 inch

De grootste nieuwigheid voor dit nieuwe modeljaar bevindt zich echter in het interieur. Het infotainment van de Volvo XC90 draait nu namelijk op hetzelfde besturingssysteem als in de recentere modellen EX90 en EX30. Het aanraakscherm wordt daarmee ook iets groter (11,2 inch tegenover 9 inch voorzien) en krijgt een hogere resolutie (+ 21%). Het systeem biedt niet enkel nieuwe functies en apps, maar ook de mogelijkheid om updates 'over-the-air' te ontvangen.

Advertentie
Advertentie

Meer comfort...

De grote SUV met tot 7 zitplaatsen geniet ook van zijn update om het comfort voor de inzittenden te verbeteren. Elke demper is voortaan in staat om zich mechanisch aan te passen aan de omstandigheden van het moment. Optioneel past de luchtvering zich zelfs tot 500 keer per seconde aan om de inzittenden zo goed mogelijk te watteren. Bovendien zegt Volvo zelfs de geluidsisolatie in sommige delen van de XC90 nog verder te hebben verbeterd, waaronder aan de zijruiten, om zo weinig mogelijk lawaai van de buitenwereld de cabine binnen te laten dringen.

... maar niet meer autonomie

Volvo heeft daarentegen niet geraakt aan de aandrijflijnen van zijn vlaggenschip met verbrandingsmotor voor deze facelift. Als plug-inhybride T8 krijg je dezelfde motorisatie als bij het uitgaande modeljaar, inclusief zijn batterij van 'slechts' 18,8 kWh. Daarmee haal je een elektrische WLTP-actieradius van 71 km, een stuk minder dan de 100 km die heel wat recent gelanceerde plug-inhybrides van de concurrentie kunnen voorleggen. Maar deze elektrische autonomie volstaat voor het grote merendeel van de dagelijkse verplaatsingen, aldus Volvo.

Daarnaast is het nog steeds mogelijk om de nieuwe XC90 te bestellen met de mildhybride B5-benzinemotor op 48 volt.

Advertentie
Advertentie

Prijs Volvo XC90 2024

Volvo heeft de bestelbonnen van zijn nieuwe XC90 reeds geopend in België. Geïnteresseerde klanten kunnen genieten van een gloednieuwe XC90 B5 vanaf 81.990 euro. De plug-inhybride T8 begint dan weer bij 93.990 euro. De eerste leveringen staan gepland nog voor het einde van 2024.