Pierre-Benoit Sepulchre

15 APR 2022

Wanneer de motor van een Audi e‑tron een windmolen wordt...

Een mooi voorbeeld van circulaire economie!

Het is een vraag die veel consumenten zich stellen wanneer ze de aankoop van een elektrische overwegen: wat gebeurt er met de batterijen wanneer de auto niet langer bruikbaar is, maar ook met de motor? Dat de auto-industrie op dit moment een belangrijke technologische wending ondergaat, is vooral om de CO2-uitstoot te beperken en het milieu meer te respecteren in het algemeen. Een nobel doel waar de recyclage van onderdelen uit onze auto’s ook toe bijdraagt, door ze een tweede leven te geven. Zo wordt er bespaard op het gebruik van grondstoffen en wordt ook de koolstofvoetafdruk van de industrie beperkt.

Circulaire economie 

In het licht van die uitdaging wordt er niet stilgezeten bij Audi, integendeel. De ingenieurs van het merk zetten onder andere in op een project dat ‘Microgrid’ gedoopt wordt, en erin bestaat om oude windmolens op het Spaanse eiland Mallorca te voorzien van een motor uit een Audi e-tron! Daarmee worden het windmolens die elektriciteit produceren!

Om daarin te slagen, worden verschillende Audi-onderdelen hergebruikt. De elektromotor, die dienstdoet als generator, wordt aangedreven door de molenwieken. De elektriciteit die zo opgewekt wordt, kan meteen gebruikt worden, geïnjecteerd in het lokale net of gestockeerd in batterijen die ook hergebruikt worden. Het vermogen dat het systeem kan produceren wordt geschat op 15 kW, maar het rendement zou nog hoger kunnen zijn als de molenwieken aangepast zouden worden.

Een idee met toekomst!

Audi wil de prestaties van deze uitzonderlijke windmolens bekijken en, waarom niet, een initiatief ontwikkelen voor op andere plaatsen, en de technologie ook laten evolueren om ze performanter te maken.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie