Waarom kiezen die verdomde autoconstructeurs er niet voor om allemaal hun tankklepjes aan dezelfde kant van de wagen te steken? Een wet daarrond is er niet, dus ze doen allemaal wat ze willen! Sommigen kiezen voor de bestuurderskant, om te vermijden dat je de auto moet rondstappen bij het tanken, terwijl anderen de voorkeur geven aan de passagierskant, zodat je in geval van een lege tank langs de weg hem in alle veiligheid kan vullen. Maar dan is er nog steeds het verschil tussen merken uit landen waar ze links of rechts rijden!

Advertentie
Advertentie

Links of rechts?

We hebben allemaal wel al eens met dit probleem gezeten, vooral wanneer je met een huurauto rijdt: bij het aanschuiven aan het tankstation besef je ineens dat je niet weet aan welke kant de tankklep zit. Een blik in de achteruitkijkspiegels biedt geen soelaas. Het raam open dan maar, om uit de auto te leunen en te zien of de vuldop aan jouw kant zit. Lukt dat nog steeds niet, dan moet je uitstappen, of hopen dat je een pomp hebt gekozen aan de juiste kant - gelukkig zijn de brandstofslangen meestal lang genoeg om de andere kant van de auto te bereiken.

Gelukkig is er een simpel trucje om te weten aan welke kant die verduivelde tankdop zit! Een blik werpen op de brandstofmeter in het instrumentenpaneel van je auto is voldoende. Op de meeste modellen zal je daar een pijltje zien aan de linker- of rechterkant van het pictogram dat een brandstofpomp moet voorstellen. Aan die kant zit de tankdop! En is er geen pijl, dan zit de klep aan de kant van het vulpistool op het pictogram. Moeilijker is het niet!