Na de klassieke A3 en de sportieve S3 is het nu aan de nog snellere RS 3 om een facelift te krijgen. Net als zijn minder gespierde broertjes biedt de RS 3 nog steeds de keuze tussen twee koetswerkvormen: Berline of Sportback.
In beide gevallen onderscheidt het nieuwe modeljaar zich met tal van kleine cosmetische evoluties. Naast nieuwe bumpers, een gewijzigde grille, andere kleuren en velgen, is hetgene wat het meest in het oog springt de verschijning van nieuwe, personaliseerbare lichtsignaturen. Zoals tegenwoordig de mode is bij Audi, kan je met het lichtspel van de nieuwe RS 3 spelen via het MMI-systeem als je de LED Matrix-optie hebt aangevinkt.
Nieuwe stoelen en stuurwiel
Ook aan boord kunnen de meest oplettenden onder ons enkele kleine evoluties spotten. Zo is er een nieuw, meer vierkant stuurwiel en nieuwe optionele kuipzetels, die je nog meer omhelzen. Daarmee moet het gemakkelijker worden om deze nieuwe, sportievere RS 3 op zijn staart te trappen.
Niet krachtiger, wel sneller
Hij is sportiever, maar niet krachtiger geworden! Audi heeft niet geraakt aan zijn ‘charismatische’ vijfcilinder-in-lijn. In tegenstelling tot de S3, die 23 pk en 20 Nm krachtiger is geworden (nu 333 pk en 420 Nm) met de facelift, blijft de RS 3 steken bij 400 pk en 500 Nm. Net als bij de vorige generatie, overigens. Audi heeft duidelijk beslist niet mee te stappen in de pk-wedloop met de andere Duitse premiummerken, waarbij de BMW M2 bijvoorbeeld nu tot 480 pk en 600 Nm biedt na zijn facelift!
Maar je moet niet altijd de grootste hebben. Ook het rijgedrag is belangrijk. En op dit vlak lijkt Audi zijn beste beentje voor te hebben gezet. Het Duitse merk kan zelfs opscheppen met een nieuw ronderecord op de Nürburgring in zijn klasse voor het nieuwe modeljaar van de RS 3.
Wendbaarder dan ooit
Met deze RS 3 2024 heeft Audi zich ingezet om de oude reputatie van de vorige RS 3’s definitief uit te wissen. Geen sprake meer van een ‘zware neus’ bij het ingaan van de bochten. De RS 3 2024 tilt het rijgedrag van de vorige iteratie die we eind 2021 konden testen naar een nieuw niveau. Zijn ‘Torque Splitter’, die het koppel verdeelt tussen de voor- en achteras, en zijn ‘Torque Control’, die het koppel verdeelt tussen de linker- en rechterwielen, reageren nu nog sneller.
Als optie kan je de RS 3 2024 ook nog steeds uitrusten met semislickbanden (Pirelli P Zero Trofeo R) voor bestuurders die het potentieel van de hot hatch/compacte sportberline maximaal willen benutten. En ondanks zijn ‘bescheiden’ vermogen, blijft de RS 3 nog steeds een uitstekende sprinter dankzij zijn vierwielaandrijving. De kaap van 100 km/u wordt in 3,8 seconden gerond (met een topsnelheid van 290 km/u), tegenover 4,0 seconden voor de BMW M2 2024 met 480 pk.
Prijs en lancering
Audi opent de bestelboeken van de nieuwe RS 3 Berline en Sportback tegen het einde van augustus 2024. De eerste exemplaren zullen tegen oktober bij te dealer te zien zijn. Audi kondigt een vanafprijs aan van 68.900 euro voor de RS 3 Sportback 2024. De Berline kost 1.100 euro extra.