SUV’s zijn meer dan ooit in de mode bij Renault! Na de lancering van de Captur, Arkana, Austral, Scenic, Espace en Rafale is hier nu de Symbioz. Een nakomertje die de positie van het merk in het C-segment moet versterken, dat bijna 40% van de Europese verkoop vertegenwoordigt. Je zou de Symbioz kunnen beschouwen als de onrechtstreekse opvolger van de oude Scenic met verbrandingsmotor, aangezien de nieuwe generatie exclusief elektrisch is. Maar het is ook de oplossing van het Franse merk om het stokje over te nemen van de oude Megane en Megane break, die eveneens vervangen zijn door een volledig elektrisch model.
Design Renault undefined
Met een lengte van 4,41 m komt de Symbioz tussen de Captur (4,24 m) en de Austral (4,51 m) te staan, waarmee het een meer conventioneel alternatief vormt voor de SUV-coupé Arkana (4,57 m). Hij schurkt ook dicht aan tegen de elektrische Scenic E-Tech, waarmee hij niet enkel de nieuwe designtaal van Renault deelt (naar de hand van ex-Peugeot-designer Gilles Vidal), maar ook een gelijkaardig formaat kan voorleggen (4,47 m).
Het design van deze nieuwe Symbioz wordt gekenmerkt door het gebruik van scherpe randen, een opvallende grille die extra in de verf wordt gezet door tal van kleine ruitjes en een zwarte streep. Ook de 18- of 19-inch velgen krijgen een origineel design. De Symbioz krijgt bovendien een gloednieuwe lakkleur met de naam Bleu Mercure, zoals op de foto’s te zien is. Rouge Flamme wordt eveneens aangeboden zonder meerprijs. In totaal zijn er 7 verschillende tinten verkrijgbaar op de Symbioz 2024.
Qua techniek kunnen we ook de aanwezigheid noteren van Renaults ‘Solarbay’-zonnedak. Dit grote panoramische dak kan in segmenten worden verduisterd via elektrochromatische kristallen. Een simpele druk op de knop volstaat om het glas donker te maken. Je kan kiezen uit vier modi: volledig transparant, volledig verduisterd, transparant vooraan en verduisterd achteraan, of vice versa.
Beleving Renault undefined
Zoals elke nieuwe Renault sinds de Megane Electric, beschikt de Symbioz over het Open R-Link-multimediasysteem met Google-diensten ingebouwd. In dit geval spreidt het systeem zich uit over twee schermen: een centraal aanraakscherm in portretstand van 10,4 inch, en een virtuele cockpit met een kleurenscherm van 10,3 inch.
Met het Google-universum standaard aan boord krijg je niet enkel Google Maps met dit systeem, maar ook de stemassistent Google Assistant. Daarmee kan je bepaalde voertuigfuncties bedienen (zoals het verduisteren van het dakraam) via een stemcommando. Het Google-systeem geeft je ook toegang tot verschillende applicaties, met daarnaast de mogelijkheid om extra apps te downloaden uit een catalogus van zo’n vijftigtal opties, zoals Waze of Amazon Music, via de Google Play Store. En natuurlijk is het systeem ook nog compatibel met Android Auto en Apple CarPlay als daar je voorkeur naar uitgaat, zowel met als zonder kabel. In gebruik maakt Open R-Link al snel indruk met zijn intuïtieve ergonomie, zijn heldere menu’s en zijn snelheid. Het systeem is daarnaast altijd up-to-date dankzij de ‘FOTA’-functie (firmware over the air), waarmee updates automatisch vanop afstand worden geînstalleerd, net als bij je smartphone.
Nog een pluspunt: de Google-kaarten kan je ook op de digitale cockpit projecteren. Handig als de passagier het centrale display wil bedienen zonder de bestuurder te storen.
Verschuifbare achterbank
De Symbioz kan niet tippen aan de Scenic, die van zijn specifieke elektrische platform gebruikmaakt om een veel langere wielbasis te bieden, maar heeft wel voldoende zitruimte op de achterbank. Om zijn modulariteit nog verder te vergroten, krijgt de Symbioz standaard een verschuifbare achterbank (die de elektrische Scenic dan weer niet krijgt). De bank van de Symbioz kan, in één blok, over 16 cm verschuiven. Afhankelijk van je behoeften, kan je dus het koffervolume eenvoudig van 492 tot 624 liter uitbreiden, zonder de achterzetels te moeten opofferen.
Voor verhuisdagen klappen de rugleuningen neer in een 1/3-2/3-verhouding, waarmee je tot 1.582 liter aan laadruimte vrijmaakt. De laadlengte bedraagt in dat geval tot 1,68 meter. Dankzij de dubbele bodem kan je de laadvloer van de koffer verhogen om een volledig vlak oppervlak te krijgen met de achterzetels neergeklapt. Opnieuw een handige eigenschap waar de Scenic E-Tech niet van geniet, met zijn steeds aanwezige ‘trapje’ in de koffer in een tweezits configuratie.
Voor de volledigheid geven we nog mee dat de Symbioz ook leverbaar is met een elektrische achterklep (met een handenvrije functie dankzij de bewegingssensor onder de achterbumper).