Jean-Francois Christiaens

20 AUG 2024

Test: Renault Symbioz, smeltkroes

De nieuwe SUV Symbioz wordt tussen de Captur en de Austral gepositioneerd binnen het Renault-gamma, maar moet ook de Scenic en Megane met verbrandingsmotor vervangen. Een geslaagde synthese?

"De Symbioz is het hybride alternatief voor de Scenic, met een interessante verhouding formaat/binnenruimte/koffer. Bovendien rijdt hij leuk en zuinig in de stad."

SUV’s zijn meer dan ooit in de mode bij Renault! Na de lancering van de Captur, Arkana, Austral, Scenic, Espace en Rafale is hier nu de Symbioz. Een nakomertje die de positie van het merk in het C-segment moet versterken, dat bijna 40% van de Europese verkoop vertegenwoordigt. Je zou de Symbioz kunnen beschouwen als de onrechtstreekse opvolger van de oude Scenic met verbrandingsmotor, aangezien de nieuwe generatie exclusief elektrisch is. Maar het is ook de oplossing van het Franse merk om het stokje over te nemen van de oude Megane en Megane break, die eveneens vervangen zijn door een volledig elektrisch model.

Advertentie
Advertentie

Design

Met een lengte van 4,41 m komt de Symbioz tussen de Captur (4,24 m) en de Austral (4,51 m) te staan, waarmee het een meer conventioneel alternatief vormt voor de SUV-coupé Arkana (4,57 m). Hij schurkt ook dicht aan tegen de elektrische Scenic E-Tech, waarmee hij niet enkel de nieuwe designtaal van Renault deelt (naar de hand van ex-Peugeot-designer Gilles Vidal), maar ook een gelijkaardig formaat kan voorleggen (4,47 m). 

Het design van deze nieuwe Symbioz wordt gekenmerkt door het gebruik van scherpe randen, een opvallende grille die extra in de verf wordt gezet door tal van kleine ruitjes en een zwarte streep. Ook de 18- of 19-inch velgen krijgen een origineel design. De Symbioz krijgt bovendien een gloednieuwe lakkleur met de naam Bleu Mercure, zoals op de foto’s te zien is. Rouge Flamme wordt eveneens aangeboden zonder meerprijs. In totaal zijn er 7 verschillende tinten verkrijgbaar op de Symbioz 2024.

Qua techniek kunnen we ook de aanwezigheid noteren van Renaults ‘Solarbay’-zonnedak. Dit grote panoramische dak kan in segmenten worden verduisterd via elektrochromatische kristallen. Een simpele druk op de knop volstaat om het glas donker te maken. Je kan kiezen uit vier modi: volledig transparant, volledig verduisterd, transparant vooraan en verduisterd achteraan, of vice versa.

Beleving

Zoals elke nieuwe Renault sinds de Megane Electric, beschikt de Symbioz over het Open R-Link-multimediasysteem met Google-diensten ingebouwd. In dit geval spreidt het systeem zich uit over twee schermen: een centraal aanraakscherm in portretstand van 10,4 inch, en een virtuele cockpit met een kleurenscherm van 10,3 inch.

Met het Google-universum standaard aan boord krijg je niet enkel Google Maps met dit systeem, maar ook de stemassistent Google Assistant. Daarmee kan je bepaalde voertuigfuncties bedienen (zoals het verduisteren van het dakraam) via een stemcommando. Het Google-systeem geeft je ook toegang tot verschillende applicaties, met daarnaast de mogelijkheid om extra apps te downloaden uit een catalogus van zo’n vijftigtal opties, zoals Waze of Amazon Music, via de Google Play Store. En natuurlijk is het systeem ook nog compatibel met Android Auto en Apple CarPlay als daar je voorkeur naar uitgaat, zowel met als zonder kabel. In gebruik maakt Open R-Link al snel indruk met zijn intuïtieve ergonomie, zijn heldere menu’s en zijn snelheid. Het systeem is daarnaast altijd up-to-date dankzij de ‘FOTA’-functie (firmware over the air), waarmee updates automatisch vanop afstand worden geînstalleerd, net als bij je smartphone.

Nog een pluspunt: de Google-kaarten kan je ook op de digitale cockpit projecteren. Handig als de passagier het centrale display wil bedienen zonder de bestuurder te storen.

Verschuifbare achterbank

De Symbioz kan niet tippen aan de Scenic, die van zijn specifieke elektrische platform gebruikmaakt om een veel langere wielbasis te bieden, maar heeft wel voldoende zitruimte op de achterbank. Om zijn modulariteit nog verder te vergroten, krijgt de Symbioz standaard een verschuifbare achterbank (die de elektrische Scenic dan weer niet krijgt). De bank van de Symbioz kan, in één blok, over 16 cm verschuiven. Afhankelijk van je behoeften, kan je dus het koffervolume eenvoudig van 492 tot 624 liter uitbreiden, zonder de achterzetels te moeten opofferen.

Voor verhuisdagen klappen de rugleuningen neer in een 1/3-2/3-verhouding, waarmee je tot 1.582 liter aan laadruimte vrijmaakt. De laadlengte bedraagt in dat geval tot 1,68 meter. Dankzij de dubbele bodem kan je de laadvloer van de koffer verhogen om een volledig vlak oppervlak te krijgen met de achterzetels neergeklapt. Opnieuw een handige eigenschap waar de Scenic E-Tech niet van geniet, met zijn steeds aanwezige ‘trapje’ in de koffer in een tweezits configuratie.

Voor de volledigheid geven we nog mee dat de Symbioz ook leverbaar is met een elektrische achterklep (met een handenvrije functie dankzij de bewegingssensor onder de achterbumper).

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Renault lanceert de Symbioz exclusief met zijn hybride aandrijflijn E-Tech Full Hybrid 145, al volgen er nog twee mildhybride benzinemotoren in de loop van 2025. Deze hybride lanceringsmotor kennen we al in de Clio, Captur, Arkana en zelfs in de Nissan Juke, met een combinatie van een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor (69 kW/94 pk) en twee elektromotoren (een ‘grote’ van 36 kW en een ‘kleine’ van 18 kW). De aandrijving gebeurt via een originele versnellingsbak zonder traditionele koppeling. Die telt 4 versnellingen voor de verbrandingsmotor en 2 voor de grotere elektromotor. In totaal zijn er daarmee 14 verschillende combinaties om tussen te jongleren, waarbij er zoveel mogelijk de nadruk wordt gelegd op de elektrische aandrijving, die gevoed wordt door een batterij van 1,2 kWh. Dat is een relatief grote batterij voor een niet-plug-inhybride.

En dat merk je ook in de praktijk. Bij een rustige rijstijl in een (rand)stedelijke omgeving werkt het systeem perfect en kan je zeer regelmatig en soms zelfs lange stukken volledig elektrisch rijden. Dat levert een aangenaam zacht rijgedrag en een lager brandstofverbruik op. We wisten in deze omstandigheden een gemiddelde van 4 l/100 km te halen op de boordcomputer, nog minder dan het officiële WLTP-cijfer van 4,5 l/100 km (105 g CO2/km).

Bij een sportievere rijstijl is het systeem echter minder in zijn nopjes. De verbrandingsmotor laat dan erg nadrukkelijk van zich horen, en de transmissie verslikt zich soms in zijn versnellingen. Maar deze kleine irritaties zijn wel al zeldzamer dan bij de lancering van deze hybride aandrijflijn van Renault. In gemengde omstandigheden, met ook een portie snelweg, haalden we een gemiddelde van ongeveer 6 l/100 km volgens de boordcomputer. En dat met vrij correcte prestaties als je even snelheid moet maken (0-100 km/u in 10,6 seconden en een top van 170 km/u), zonder er echt uit te springen.

Comfort en balans

Onderweg onderscheidt de Symbioz zich echter, naast een goede geluidsisolatie, met zijn verzorgd veercomfort. Lange afstanden kan je daarmee in alle rust afleggen. Beter nog: dit aangename veercomfort gaat niet ten koste van de wegligging. De Symbioz is zelfs vrij wendbaar en plezierig om mee te rijden op bochtige binnenwegen.

Renault heeft zijn nieuwe SUV daarnaast uitgerust met tal van efficiënte rijhulpmiddelen (tot 29 verschillende systemen op de topversie Iconic). Gelukkig is er ook nog de zeer handige ‘Safety Switch’. Met andere woorden: een fysieke schakelaar aan de linkerkant van het stuur waarmee je in één keer al je favoriete instellingen inschakelt voor de rijhulpsystemen, zonder daarvoor in de menu’s van het aanraakscherm te moeten duiken. Een bijzonder handige functie om de door de EU verplichte waarschuwingen (zoals de actieve snelheidsassistent), die bij elke start moeten worden ingeschakeld op nieuwe wagens, het zwijgen op te leggen.

Prijs

Prijs Renault Symbioz 2024

In afwachting van zijn goedkopere mildhybride benzinemotoren en zijn instapversie Evolution, die pas in 2025 worden gelanceerd, begint de Symbioz zijn carrière exclusief als E-Tech Full Hybrid 145, met de keuze uit drie uitrustingsniveaus. De Techno kost minstens 32.000 euro en is al vrij correct uitgerust, zonder de leuke ‘gadgets’ als het Solarbay-dak en de elektrische achterklep. Het tweede niveau, Esprit Alpine, onderscheidt zich met zijn sportieve look en is verkrijgbaar vanaf 33.750 euro. De Iconic staat bovenaan het gamma, met een complete uitrusting voor een catalogusprijs van 36.000 euro.

Daarmee blijft de Symbioz dus steeds goedkoper dan grote broer Austral, met een prijsvork van 36.800 tot 44.800 euro als 200 pk sterke hybride. Het verschil met de Scenic Electric is nog groter, die pas vanaf 39.950 tot 51.450 euro de jouwe kan zijn. Maar om wat context te geven: ook een quasi even grote Toyota Corolla Cross hybride (4,46 m) kost al 37.880 tot 45.800 euro.

De Renault Symbioz wordt in de Spaanse Renault-fabriek van Valladolid geproduceerd, de eerste leveringen staan gepland voor september 2024.

Verdict

De Renault Symbioz vult op een slimme wijze de ruimte op tussen de meer stedelijke Captur en de grotere, duurdere Austral. Een gezinswagen die perfect binnen de Renault-geest past, met een interessante verhouding tussen formaat, binnenruimte en koffer. En dat met een redelijk verbruik en een aangenaam weggedrag, vooral in en rond de stad.

Advertentie
Advertentie