Het lijkt erop dat de nieuwe Mazda 3 het heel moeilijk heeft om Amerikaanse klanten te verleiden: hij verkoopt slechter in de VS dan zijn voorganger in 2018 deed. Vorig jaar werd de oude 3 nog 65.000 keer verkocht aan de overkant van de plas, maar tegen eind augustus stond de teller voor de nieuwkomer op slechts 36.999 stuks – zijn voorganger was tegen augustus 2018 al 10.000 keer meer besteld. Natuurlijk heeft de compacte berline de trend tegen zich, want de VS is nog meer dan Europa verzot op SUV’s. Maar als we kijken naar de verkoopcijfers sinds 2012, het piekjaar van de populariteit van de 3, dan zien we dat het aantal bestellingen voor zijn grootste rivalen Honda Civic en Toyota Corolla met respectievelijk 10 en 7 procent is toegenomen. In diezelfde periode is de populariteit van de 3 echter met 54 procent gekelderd. En de 3 is niet het enige zorgenkind van Mazda US, want de vorig jaar gefacelifte 6 verkoopt 29 procent minder goed in 2019 en zowel de MX-5, de CX-3 als de bij ons niet verkrijgbare grote SUV CX-9 zagen hun populariteit allemaal met meer dan 10 procent zakken. Zelfs de CX-5, de huidige bestseller van het merk, is er met 3 procent op achteruit gegaan. Toch is de impact van de nieuwe 3 nog groter, aangezien hij het tweede best verkochte model van het merk is en dus voor inkomsten moet zorgen.
Ontdek meer inzichten
Mazda