Sinds 1 januari 2021 is 30 km/u de regel geworden in plaats van de uitzondering voor automobilisten die zich in het Brussels Gewest verplaatsen. Grote verkeersassen zoals de kleine ring of de Louisalaan blijven 50 km/u, maar de rest van het Brusselse wegennet, of zo’n 85 procent, is voortaan een zone 30.
De Brusselse hoofdstad is verre van een uitzondering. Ook steden als Berlijn, Rijsel, Parijs of Madrid hebben de zone 30 al veralgemeend, en ook Charleroi en Luik denken erover na.
Niet geheel verrassend denkt ook Vlaanderen erover na, of toch de linkse helft van het politieke spectrum. Twee Vlaamse parlementsleden (socialiste Annick Lambrecht en Groen-politicus Stijn Bex) hebben namelijk een ontwerpdecreet ingediend voor een algemene zone 30 in de bebouwde kom, met uitzonderingen voor stukken met een wegindeling voor meer veiligheid.
Niet voor onmiddellijk
Ter verdediging van hun ontwerp zeggen de twee politici dat ze de veiligheid willen vergroten voor zwakke weggebruikers: motorrijders, fietsers en voetgangers. In de krant De Zondag zeggen ze: “Te vaak zijn zwakke weggebruikers nog de eerste slachtoffers bij ongevallen. Door de zone 30 te veralgemenen in de bebouwde kom neemt het risico op zware ongevallen sterk af”.
Nu moeten ze nog een Vlaams Gewest overtuigen dat politiek sterk rechts georiënteerd is, en vooral ook de 300 gemeentes die vandaag zelf nog kunnen bepalen waar ze een zone 30 inrichten.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: