Yeelen Möller

21 MRT 2024

Audi verandert (weer) van nomenclatuur: zo is het gamma opgebouwd

We zijn nog maar net gewend aan de nieuwe indeling van de modelnamen van Audi, maar nu voert het Duitse merk opnieuw een verandering door in zijn nomenclatuur. Al is het deze keer een wijziging die we enkel kunnen toejuichen.

Voor wie nog niet mee is: Audi werkt volop aan de vereenvoudiging van zijn modelstructuur nu het de transitie maakt naar elektrische mobiliteit. De elektrische modellen van het merk krijgen de even modelnamen toegewezen (A4, A6, Q4, Q6, ...), terwijl de modellen met verbrandingsmotor een oneven modelnaam krijgen (A4 wordt A5, A6 wordt A7, ...). Daarmee hoeft Audi ook geen ‘e-tron’ meer achter elk model te plakken. Al zal dit onderscheid niet lang meer duren, want de komende twee jaar is het de laatste keer dat er nog nieuwe modellen met verbrandingsmotor worden gelanceerd. Maar nu kondigt het merk aan ook de typeaanduidingen te willen vereenvoudigen.

35, 40, 45, ...

Eind de jaren 2010 begon Audi namelijk met de cijfercodes om de verschillende vermogensniveaus aan te duiden, zoals het merk al deed op andere markten als China. ‘35’ was dus ongeveer 150 pk, ‘40’ rond de 200 pk, enzovoort. Dit omdat er steeds meer gebruik werd gemaakt van verschillende vermogensvarianten van dezelfde motor. Simpelweg ‘2.0 TFSI’ zeggen was dus niet meer genoeg. Maar het zorgt ook voor de nodige verwarring, want de meeste mensen weten niet waarvoor die cijfers precies staan – en zelfs wij hebben moeite om ze uit elkaar te houden.

Niets, quattro of (R)S

Daar komt dus verandering in. Aan Auto Express laat Florian Hauser, sales- en marketingdirecteur van de elektrische modellen van Audi, weten dat deze cijfercodes binnenkort verdwijnen. Sterker nog: op de nieuwe Q6 e-tron maakt Audi al gebruik van de nieuwe, versimpelde structuur. De instapversie zal simpelweg ‘Q6’ heten, de versie met twee elektromotoren ‘Q6 quattro’ en de sportversie ‘SQ6 quattro’. Komt er bijvoorbeeld een versie van de Q6 met tweewielaandrijving en een grotere batterij, dan zou er eventueel nog ‘Performance’ of iets gelijkaardigs achter kunnen komen. Een strategie die ook bij de andere elektrische modellen zal worden doorgevoerd.

Wel nog voor verbrandingsmotoren

Natuurlijk is dit een structuur die het beste werkt met een modelgamma met maar drie of vier aandrijflijnen. De nieuwe Audi’s met breed gamma aan verbrandingsmotoren zou dus nog even door kunnen gaan met de cijfercodes. Maar om het leven toch iets gemakkelijker te maken, zouden die codes niet meer te zien zijn op de kofferklep.

Advertentie
Advertentie
Advertentie