Jean-Francois Christiaens

18 MRT 2024

Audi Q6 e‑tron: het wonderkind!

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.

Vergeleken met zijn twee voornaamste Duitse premiumconcurrenten, is het de afgelopen tijd zeer stil geweest bij Audi wat de lanceringen betreft. Maar de droogte bij het merk uit Ingolstadt lijkt eindelijk voorbij te zijn. Audi stelt nu officieel zijn Q6 e-tron voor, de gloenieuwe elektrische SUV die we eigenlijk al in 2023 hadden verwacht.

PPE op 800 volt

Zoals zijn nummer doet vermoeden, voegt de Q6 e-tron zich met zijn lengte van 4,77 m bij Audi’s familie van elektrische SUV’s, tussen de Q4 e-tron (4,59 m) en de Q8 e-tron (4,91 m) in. Het nieuwe model is daarnaast de technische neef van de eveneens gloednieuwe elektrische Porsche Macan die onlangs werd onthuld. Beide modellen delen hun nieuwe PPE-architectuur (Premium Platform Electric), waarvan een van de belangrijkste nieuwigheden is dat het op 800 volt werkt. Daarmee kan er zeer snel worden bijgeladen indien nodig. Standaard kan de Audi Q6 e-tron tot 270 kW aan gelijkstroom accepteren, waarmee je 255 km aan autonomie recupereert in amper 10 minuten.

Lichtrijk en praktisch

Hoewel ze allebei dezelfde technische basis hebben en allebei dashboards krijgen met tot 3 grote displays, hebben de nieuwe elektrische SUV’s van Audi en Porsche toch een volledig eigen look gekregen. Zo heeft de Q6 e-tron, naast een eigen vorm, ook unieke dynamische lichtsignaturen gekregen. Signaturen die bovendien kunnen worden aangepast naar wens.




Op praktisch vlak geeft het PPE-platform de Q6 e-tron vijf volwaardige zitplaatsen en een grote koffer van 526 liter. Een volume dat kan groeien tot 1.529 liter als je de achterbank neerklapt (in drie delen, 40/20/40). En ook onder de motorkap is er een kleine opbergruimte van 64 liter beschikbaar, bijvoorbeeld om de laadkabels in op te bergen.

Q6 e-tron quattro...

Bij zijn lancering krijgt de nieuwe elektrische SUV van Audi twee uitvoeringen met vierwielaandrijving dankzij het gebruik van twee elektromotoren. Maar Audi bevestigt al dat er later nog versies komen, waaronder goedkopere varianten met achterwielaandrijving of met een groter rijbereik.

In afwachting daarvan kunnen klanten kiezen uit de Q6 e-tron quattro of de SQ6 e-tron. Die eerste geniet van een piekvermogen van 285 kW (388 pk) dankzij zijn twee elektromotoren, waarmee hij in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.

... of SQ6 e-tron

De tweede versie heeft een totale cavalerie van 360 kW (490 pk), of zelfs 380 kW (517 pk) als je de launch control activeert. In dat geval legt hij de traditionele sprint naar 100 km/u af in slechts 4,3 seconden. In beide gevallen krijg je hetzelfde batterijpakket in de bodem. Dat is een vrij groot pakket van 100 kWh (94,9 kWh bruikbaar), wat de Q6 e-tron in staat stelt om 625 km WLTP-autonomie te halen, of 598 km in de SQ6 e-tron.

Binnenkort zou er nog een Q6 e-tron met achterwielaandrijving moeten uitkomen die de ‘long range’-titel krijgt. Een tweede versie van de Q6 RWD krijgt dan weer een module van 83 kWh om de instapprijs van het model te verlagen.



Prijs Audi Q6 e-tron 2024

Audi lanceert zijn elektrische SUV in Europa in de zomer van 2024. Maar geïnteresseerde klanten kunnen al vanaf maart hun bestelling doorgeven. De aangekondigde adviesprijzen voor Belgïe zijn respectievelijk 75.900 euro (Q6 e-tron quattro) en 96.150 euro (SQ6 e-tron).

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie