Vroom

3 FEB 2021

AUTOSALON IN JE OREN #7: “Als je een Bugatti kunt vergelijken met een andere wagen, dan is het geen Bugatti meer. Er zijn geen grenzen.” ‑ Bernard Van Bellingen

Geen Autosalon… Daarom lanceert VROOM.be een podcast met het laatste autonieuws. Ontdek hier wat de prestigemerken van D’Ieteren in petto hebben voor 2021.

Corona of geen corona: the show must go on. Dat geldt ook voor het Autosalon. Daarom lanceren wij de VROOM.be podcast, dé online show voor autoliefhebbers die op de hoogte willen blijven van het laatste autonieuws, tips, trends en lanceringen voor 2021. Kortom: wij brengen het Autosalon tot in je oren! 

Mijn naam is Hans van VROOM.be. Ik ben zelf een autoliefhebber, gepassioneerd door mobiliteit in het algemeen, en in deze aflevering praat ik met Bernard Van Bellingen, PR Manager voor de prestigemerken van D’Ieteren. Klik hier om de podcast te beluisteren of lees het volledige interview met Bernard hieronder. We praten onder meer over corona, elektrificatie, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti.

Welkom Bernard! Als ik jouw titel zo lees, dan denk ik dat er veel mensen jaloers zullen zijn op jouw job. De prestigemerken van D’Ieteren… Dat betekent dus én Porsche, én Lamborghini, én Bugatti én Bentley! Ik denk dat er slechtere jobs zijn hè. (lacht)

Bernard Van Bellingen: Inderdaad. (lacht) Ik ben eerst en vooral gepassioneerd door automobile. Voor mij is dit sinds een paar jaar dé droomjob, en daarnaast werk ik ook al meer dan 14 jaar voor Porsche. Ik ben dus echt wel een autofreak. (glimlacht)

Ik kan er mij iets bij voorstellen. (lacht) Stel jezelf anders kort nog even voor. Dus je bent al 14 jaar actief voor Porsche?

Bernard Van Bellingen: Ja. Ik ben begonnen als pilootinstructeur voor de D’Ieteren Group. Ik was verantwoordelijk voor de klanten die toen een Porsche bestelden. Die kregen een gratis slipcursus, toen nog met de 993 RS - magnifieke wagen – of met de 996 Carrera 2. Dat was dus een hele dag met mensen op het circuit om ze de positieve en negatieve punten van achterwielaandrijving te leren kennen. Daarna ben ik gegroeid binnen de D’Ieteren familie tot Brand Manager voor Bugatti, de absolute top. Da’s toch wel een andere wereld. (glimlacht)

Dat zal wel zijn! 2020 was voor automotive in het algemeen een moeilijk jaar. Was dat ook zo voor de wagens in de topsegmenten? Of was dat anders?

Bernard Van Bellingen: Dat was toch wel anders – veel positiever langs onze kant – om verschillende redenen. Zo hebben wij klanten die investeren op de beurs en de beurzen hebben het zeer goed gedaan in 2020. Ze hadden dus wel cash en hadden zoiets van “It’s now or never. Ik wil plezier maken en profiteren van de stockwagens die er zijn.”. 

De tweede reden heeft te maken met emotie. Mensen zagen vrienden of familie in hun omgeving sterven aan COVID-19 en dachten “Je leeft maar één keer. Ik koop een wagen.”.

De derde reden heeft te maken met investeren. Tegenwoordig moet je betalen om je geld op de bank te laten staan. Als ze daarentegen investeren in een luxewagen dan kunnen ze op z’n minst nog met dat geld rijden. Bovendien gaat die wagen nog toenemen in waarde, waardoor hij binnen een aantal jaar méér oplevert.


20210204082433taycan---porsche---vroom.jpeg


We zullen misschien beginnen bij Porsche. De nieuwe Taycan is al verschillende keren uitgeroepen tot beste EV op de markt. Wat verwachten jullie voor 2021?

Bernard Van Bellingen: 2020 was inderdaad een zeer goed jaar met de lancering van de Taycan met drie motorisaties. Nu komen we ook met een basisversie met een zeer aantrekkelijke prijs én achterwielaandrijving, dus ook meer autonomie. Daar verwachten we erg veel van. 

Er komt binnenkort ook een break-versie uit: de Taycan Cross Turismo. Dat is toch ook wel belangrijk, bijvoorbeeld voor mensen die de standaard Taycan te klein vinden voor het gezin. Dus een break-versie, zoals de Sport Turismo van de Panamera.

Audi gaat ook profiteren van het platform van de Taycan met de e-tron GT. Zijn er nog andere merken uit de stal die eventueel op hetzelfde platform plannen hebben?

Bernard Van Bellingen: Op dit ogenblik niet, maar dat is natuurlijk het voordeel van een groep. Neem bijvoorbeeld Bentley. De Continental GT staat op het platform van de Panamera. Dat is dus een mooie samenwerking binnen de groep.

Porsche is duidelijk ook wel een voorlopersrol aan het nemen in elektrificatie voor sportieve merken. Wat mogen we daar verder nog verwachten? 

Bernard Van Bellingen: Eerst qua motorsport: de Formule E is ons laboratorium voor de toekomst. Binnen enkele jaren komt er ook een full-electric Macan aan. Dus het hele gamma gaat wel elektrificeren, maar we gaan ook wel altijd een brandstofmotor blijven hebben voor Porsche, alleen al voor het geluid van de motor. Onze klanten zijn ook echt onze familie. Die gaan in de toekomst altijd met een brandstofmotor kunnen rijden, maar we gaan wel mee met de elektrificatie. 


“Onze klanten zijn ook echt onze familie. Die gaan in de toekomst altijd met een brandstofmotor kunnen rijden, maar we gaan wel mee met de elektrificatie.”



Er gaan ook geruchten dat er een synthetische brandstof werd ontdekt, aanvankelijk voor racing. Gaat daar een commerciële variant van komen? 

Bernard Van Bellingen: Er liggen heel wat projecten in de schuif van onze ingenieurs. We proberen vanalles en we zullen zien wat het geeft in de toekomst, maar eerst en vooral focussen we op winnen in de Formule E. In de komende jaren komt er wel iets heel leuk aan - de heilige graal van Porsche -  en dat is de 911 GT3. Daar wachten héél veel mensen op.

911. Hét icoon. Mogen we daar ook elektrificatie verwachten of een hybrid? Zijn daar al plannen?

Bernard Van Bellingen: Er zijn wel plannen, maar voor het ogenblik is er nog geen duidelijk vooruitzicht op een hybride-versie. Maar you never know!


20210204082705bentley-bentayga---vroom.jpeg


Goed. Dan… Bentley! Ook daar waarschijnlijk geen crisis gezien vorig jaar? 

Bernard Van Bellingen: Nee, ook voor Bentley geen crisis. De Bentayga blijft nog altijd een zeer goed product, ook dankzij z’n facelift van vorig jaar. De Continental GT heeft een nieuw chassis, met nieuwe technologie en een nieuwe motorisatieDe nieuwe V8, een aanvulling op de bestaande W12, bespaart 100 kg en maakt de auto zuiniger. Zo haal je met een Flying Spur makkelijk 600 à 640 km autonomie, wat heel veel is voor een V8. Binnenkort komt er ook een hybride-versie van de Bentayga op de markt. Die hebben we vorig jaar gepresenteerd.

Mogen we daar ook een volledig elektrische wagen verwachten voor Bentley? Of is dat te vroeg?

Bernard Van Bellingen: Niet volledig, maar we gaan toch ook wel in die richting. Ook wij zijn verantwoordelijk voor de ecologie. In de toekomst komt er wel een elektrische wagen.


20210204082945bentley-continental-gt---vroom.jpeg

Dan twee van mijn absolute droommerken: Lamborghini en Bugatti. Wat mogen we verwachten van beide merken in de nabije toekomst?

Bernard Van Bellingen: Bij Lamborghini zijn we al goed begonnen met de Huracán STO of “Super Trofeo Omologata”. Dat is een racewagen die – in samenwerking met de motorsportafdeling - gehomologeerd is om op de baan te rijden. We hebben er dus een ‘baanversie’ van gemaakt. Heel veel klanten komen bij ons om zo’n auto te configureren, dus we hopen dat we er voldoende gaan krijgen voor België.


“Bij Lamborghini zijn we al goed begonnen met de Huracán STO of “Super Trofeo Omologata”. Dat is een racewagen die – in samenwerking met de motorsportafdeling – gehomologeerd is om op de baan te rijden.”



Dan hebben we ook de Lamborghini Urus, ons main product met meer dan 50% productaandeel. Daar komen ook verschillende afwerkingen in met capsules, matte en flashy kleuren… Dat is echt een succes.

Voor Bugatti zijn we vorig jaar met het “La Bolide”-project gekomen. Dat is een racewagen, een one-off. We zijn erover aan het nadenken om die eventueel te produceren. Binnen een paar maanden weet ik of er een go of no-go is om die wagen te produceren. Het gaat dan echt wel om een beperkt aantal exemplaren.

Daar was inderdaad heel veel om te doen. Was het uiteindelijk ook geen Belg die hem gekocht heeft?

Bernard Van Bellingen: Er zijn veel Belgische klanten fan van die auto. Misschien zijn er klanten in België die hem gaan kopen, maar bij Bugatti blijft dat altijd een geheim. (glimlacht)


20210204084241lamborghini---vroom.jpeg

Mogen we van beide merken ooit iets elektrisch verwachten? Speelt dat ook mee in dat segment? Of blijft het bij verbrandingsmotoren?

Bernard Van Bellingen: Dat blijft inderdaad meestal bij verbrandingsmotoren, maar ze doen wel altijd tests om minder te verbruiken. Ze zijn een paar dingen aan het testen en we zullen zien wat het geeft, maar daar mag ik spijtig genoeg niet te veel over zeggen. (glimlacht)

Bij beide merken kan je je afvragen: waar zijn de grenzen? Kan het nog beter qua prestaties? De Veyron verlegde eigenlijk alle grenzen die er toen waren. Zijn er nog grenzen die verlegd kunnen worden?

Bernard Van Bellingen: Als je een Bugatti kunt vergelijken met een andere wagen, dan is het geen Bugatti meer. Er zijn geen grenzen. Het is een merk dat qua technologie en engineering zo hoog grijpt dat we altijd verder gaan. Misschien gaat die auto binnen 20 jaar wel vliegen, ik weet het niet. (glimlacht)


“Als je een Bugatti kunt vergelijken met een andere wagen, dan is het geen Bugatti meer. Er zijn geen grenzen.”



En die technologieën, zoals de luchtremmen in de Veyron, zullen die later naar de andere merken worden overgeheveld? 

Bernard Van Bellingen: Why not? Dat is het voordeel van een groep. De technologie die we bij het ene merk hebben kunnen we ook uitbrengen bij de andere merken in de toekomst. Dat is het grootste voordeel.


20210204084628lamborghini-urus---vroom.jpeg

Dan even terug naar de Lamborghini Urus… Was dat een verwacht succes? Je ziet hem nu al vrij veel rijden voor een Lamborghini. Mij heeft het in elk geval wel verrast dat deze SUV van een super sportmerk het zo goed deed.

Bernard Van Bellingen: Als je klant bent bij Lamborghini en je zoekt een SUV, dan moet je niet naar een ander merk gaan. Daarom hebben we beslist om die Urus te maken. Zo blijven die mensen binnen de Lamborghini-familie. Uiteraard komen er van buitenaf ook andere klanten die kiezen voor de rust, het exotisme, de klasse en de sportiviteit van Lamborghini. Zo’n Lamborghini Urus in combinatie met een uitlaat van Akrapovic? Daar krijg je kippenvel van. Magnifiek. (lacht)


20210204123803autosalon-in-je-oren---quote-lamorghini---nl.png

Dat kan ik mij voorstellen. (lacht) Ik kan hier uren met jou over praten, maar ik kijk even naar de klok en vrees dat we stilaan moeten afronden. Laten we stoppen met een ronde snelle vragen. 10 vragen met een dilemma, waarbij je telkens maar één antwoord mag kiezen.

Fiets of step?

Bernard Van Bellingen: Step.

Uit eten of uithalen?

Bernard Van Bellingen: Uithalen.

Tweezitter of SUV?

Bernard Van Bellingen: Tweezitter.

Formule 1 of Formule E?

Bernard Van Bellingen: Formule 1.

Manueel of automaat?

Bernard Van Bellingen: Automaat.

Francorchamps of Nürburgring?

Bernard Van Bellingen: Francorchamps.

Radio of podcast?

Bernard Van Bellingen: Radio.

Ring van Antwerpen of Ring van Brussel?

Bernard Van Bellingen: Ring van Brussel.

Met de auto door de binnenstad of een autovrij centrum?

Bernard Van Bellingen: Autovrij centrum.

Een vraagje voor Porsche: een 959 of een Carrera GT?

Bernard Van Bellingen: Carrera GT.

Heel erg bedankt om deel te nemen, Bernard. Hopelijk tot binnenkort!

Vond jij deze aflevering interessant? Vergeet je dan zeker niet te abonneren én volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. We hebben nog heel wat autonieuws voor jou in petto. Bedankt om te luisteren en tot de volgende keer!

Advertentie
Advertentie
Advertentie