Het is al zes jaar geleden sinds de introductie van de Citroën C5 Aircross in Europa. Hoog tijd voor de Franse SUV met de chevrons om een nieuwe generatie in te gaan. Een tweede versie waarvan we al een eerste indruk kregen in Parijs tijdens de Mondial de l’Auto.

Advertentie
Advertentie

Net als de toekomstige Jeep Compass, DS 8 en Lancia Gamma wordt de nieuwe Citroën C5 Aircross gebouwd op het STLA Medium-platform van Stellantis, dat geschikt is voor meerdere energieopties. Maar in tegenstelling tot zijn Amerikaanse, Franse en Italiaanse tegenhangers, kennen we het uiterlijk van de C5 Aircross al bijna volledig! Tijdens de presentatie van het concept op het Salon van Parijs onthulde Thierry Koskas, de huidige CEO van Citroën, namelijk dat het exterieurdesign voor 95% overeenkomt met de productieversie. Hoewel de productieversie waarschijnlijk niet dezelfde bijna volledig dichte velgen zal behouden, zal hij qua uitstraling en proporties wel sterk lijken op het concept.

Advertentie
Advertentie

Tweede generatie Citroën C5 Aircross komt in 2025

De tweede generatie Citroën C5 Aircross wordt vijftien centimeter langer dan hethuidige model, voor een totale lengte van zo’n 4,65 m. Daarmee positioneert hij zich tussen de huidige Peugeot 3008 en 5008, en wordt hij ongeveer even groot als de nieuwe Opel Grandland. Allemaal modellen van de Stellantis-groep, gebouwd op hetzelfde veelzijdige STLA Medium-platform.

Nog steeds mild en plug-inhybride…

Eveneens in Parijs bevestigde Thierry Koskas dat de toekomstige Citroën C5 Aircross zijn mildhybride motoren en plug-inhybride aandrijflijnen zal behouden, zoals nu al het geval is. Voor de verbrandingsmotor kunnen we aannemen dat de Citroën C5 Aircross dezelfde licht geëlektrificeerde 1,2 liter-driecilinder benzinemotor krijgt, met 100 kW (136 pk) en 230 Nm koppel, zoals de nieuwste SUV’s van Peugeot. Wat de plug-inhybride betreft, zal de techniek waarschijnlijk evenees gelijk zijn aan die van de 3008 en 5008 PHEV. De Citroën C5 Aircross plug-in hybride krijgt naar verwachting een 1,6 liter-benzinemotor, gecombineerd met een 17,8 kWh grote batterij, goed voor 143 kW (195 pk), 350 Nm en een elektrische actieradius van ongeveer 80 km.

Advertentie
Advertentie

… maar ook volledig elektrisch met een bereik tot 600 km

De toekomstige Citroën C5 Aircross zal ook verkrijgbaar zijn in meerdere volledig elektrische versies. Het is nog afwachten of hij dezelfde opties krijgt als de Peugeot E-3008 en E-5008. De basisversies van die twee modellen zijn uitgerust met een motor van 157 kW (210 pk) en 343 Nm, samen met een 73 kWh-batterij voor een actieradius van ongeveer 500 km. Er is ook een versie met een tweede elektromotor, waarmee het vermogen oploopt tot 240 kW (320 pk) en de actieradius nagenoeg gelijk blijft.

Advertentie
Advertentie

Tot slot biedt de elektrische SUV-lijn van Peugeot een ‘Long Range’-optie met een motor van 170 kW (230 pk) en 343 Nm, gevoed door een batterij van 98 kWh, waarmee een WLTP-autonomie van bijna 700 km wordt gehaald. De Citroën C5 Aircross zal echter niet zo’n groot bereik halen. Koskas heeft al laten vallen dat de variant met de grootste range een maximale WLTP-actieradius van ongeveer 600 km krijgt.

Wanneer, voor welke prijs en met welke comfortsnufjes?

Er blijven nog enkele mysteries rond de toekomstige Citroën C5 Aircross, vooral wat betreft het interieurontwerp. Helaas moeten we nog even geduld hebben om hier meer over te weten, want Citroën heeft de onthulling pas voor volgend jaar gepland. Na al enkele keren achter het stuur van de Peugeot E-3008 en E-5008 te hebben gezeten, vragen we ons ook af of de Citroën C5 Aircross zijn legendarische comfort kan behouden, vooral in de volledig elektrische versie. Ook de prijzen blijven een vraagteken. Op dit moment is de enige motorisering die de Franse SUV’s van Citroën en Peugeot delen de hybride van 136 pk, waarbij de Citroën ongeveer 1.500 euro duurder is dan de Peugeot 3008. De prijzen van de Citroën C5 Aircross zullen dus waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met, of zelfs iets hoger dan, die van de 3008.