Pierre-Benoit Sepulchre

25 JAN 2023

Hopium moet zijn ambities temperen

Niet iedereen wordt zomaar het nieuwe Tesla...

Hopium is een nieuw Frans automerk dat het levenslicht zag in 2019 en dat zich toelegt op waterstofwagens. Het eerste model dat momenteel ontwikkeld wordt, de Machina, belooft een vermogen van 500 pk en een rijbereik van 1.000 km. Om op grote schaal auto’s te kunnen assembleren, is een gloednieuwe fabriek gepland in Normandië, met een productiecapaciteit van zo’n 20.000 auto’s per jaar. Maar gezien de economische context begint het project, geleid door Olivier Lombard, momentum te verliezen. 

Hoewel Hopium in zijn begindagen heel wat aandacht trok van investeerders, lijkt het erop dat het bedrijf aan aantrekkelijkheid heeft ingeboet. Sinds de herfst van het afgelopen jaar is de aandelenkoers op de beurs gekelderd, voornamelijk als gevolg van de stijging van de grondstofprijzen. Daardoor moet het jonge bedrijf nu stevig bezuinigen. In die mate zelfs dat de Machina op een zijspoor zou worden gezet, om de aandacht van het bedrijf te focussen op de ontwikkeling van technologische octrooien en licenties, of de commercialisering van de brandstofceltechnologie. Pas als dat project van de grond komt, zou de Machina in serieproductie gaan. Maar zover zijn we nog lang niet!


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie