Olivier Maloteaux

16 MEI 2023

Hoeveel verbruikt een plug‑inhybride in de praktijk?

Het benzine- of dieselverbruik van een plug-inhybride kan zeer sterk variëren. Het hangt voornamelijk af van de lengte van de ritten en of je veel op de snelweg rijdt. En natuurlijk hoe vaak je de batterij oplaadt...

Het gros van de plug-inhybrides op de markt belooft een gemiddeld brandstofverbruik van 1 tot 2 l/100 km. Onzin? Ja en neen... De dorst van een plug-inhybride hangt af van het gebruik, en dan meer bepaald van de lengte van de ritten en hoe vaak de batterij wordt opgeladen.

In de praktijk

Om een specifiek voorbeeld te kunnen geven, zullen we even een soort rollenspel doen met verschillende soorten ritten, waarbij we telkens aangeven hoeveel het verbruik zou bedragen. Daarvoor hebben we twee (zeer) verschillende modellen gekozen: de kleine Kia Niro PHEV (benzine/elektrisch, 183 pk, theoretische elektrische autonomie van 65 km) en de grote Mercedes GLE 350 de 4MATIC (diesel/elektrisch, 333 pk, theoretische elektrische autonomie van 103 km).

Je rijdt dagelijks:

Minder dan 50 kilometer: Op voorwaarde dat je de batterij elke dag bijlaadt, kunnen zowel de Mercedes als de Kia je dagelijkse ritten afleggen zonder ook maar een druppel benzine of diesel te verbruiken, met enkel de batterij als energiebron. De prijs die die elektriciteit je zal kosten, hangt af van het energieverbruik van de wagen (ongeveer 20 kWh/100 km voor de Kia en 30 kWh/100 km voor de Mercedes in de praktijk) en van het stroomtarief (prijs per kWh, tegenwoordig ongeveer 0,25 tot 0,30 euro per kWh).

100 kilometer: Hoewel de Niro een elektrische autonomie van 65 km belooft, mag je eerder rekenen op ongeveer 50 km met een mix van stad en snelweg. De 50 resterende kilometers moet je dus met een lege batterij afleggen in de hybride modus, met een reëel verbruik van ongeveer 6,5 l/100 km. Je hebt dus ongeveer 3,25 liter benzine nodig voor de laatste 50 km, of een gemiddeld verbruik van 3,25 l/100 km plus de 10 kWh aan stroom die de eerste 50 km hebben gekost. Dat is al een stuk minder dan bij een gewone auto met verbrandingsmotor, of zelfs een zelfladende hybride.

Met de Mercedes GLE zou je in theorie deze dagelijkse ritten kunnen afleggen zonder de dieselmotor nodig te hebben. Maar in de praktijk heb je eerder een elektrisch rijbereik van ongeveer 80 km. Je moet dus ongeveer 20 km afleggen op diesel, met een reëel verbruik van 8,5 l/100 km. Dat levert een totaal verbruik op van 1,7 liter diesel voor het traject van 100 km, plus ongeveer 30 kWh aan elektriciteit.

200 kilometer: Als je dagelijks lange afstanden rijdt zonder de batterij tussendoor bij te laden, wordt een plug-inhybride minder interessant. De Kia legt 50 km af op zijn batterij en 150 op benzine, voor een totaal verbruik van 9,75 liter op 200 km, of 4,9 l/100 km gemiddeld, plus 10 kWh aan stroom.

Voor de Mercedes GLE kan je rekenen op 80 km op de batterij en 120 km op diesel, wat neerkomt op 10,2 liter op 200 km, of een gemiddelde van 5,1 l/100 km, plus 30 kWh aan stroom.



En op vakantie? Op 1.000 km legt de Kia 50 km af op elektriciteit en 950 km op benzine (61,75 liter in totaal), wat neerkomt op een gemiddelde van 6,2 l/100 km.

De Mercedes doet 80 km op zijn batterij en 920 km op diesel (78,2 liter in totaal), wat neerkomt op een gemiddelde van 7,8 l/100 km voor deze reis.

De conclusie?

Het brandstofverbruik van plug-inhybrides is vooral interessant op korte en middellange afstanden, op voorwaarde dat je de batterij oplaadt! Maar op langere afstanden, waar het aandeel dat de batterij kan bijdragen kleiner is, komt het benzine- of dieselverbruik vaak hoger uit dan bij een traditionele auto met verbrandingsmotor, die doorgaans enkele honderden kilo's lichter is omdat er geen batterij moet meegezeuld worden. Let ook op dat je in een plug-inhybride met een lege batterij niet de beschikking hebt over het beloofde maximumvermogen...

Advertentie
Advertentie
Advertentie