François Piette

4 NOV 2009

Eenvoudig maar efficiënt

Cross-overs zijn in en Saab speelt met de 9-3X op deze trend in. Enkele kunststofdelen volstaan om een model dat wat in de schaduw staat in een mum van tijd op de voorgrond te toveren. De transformatie kost weinig geld, maar het resultaat mag gezien worden.

Plastiek
Een auto die zich avontuurlijk wil opstellen, krijgt steevast een kunststofbescherming. Voorbeelden zijn de Audi Allroad en de Dacia Sandero Stepway. De 9-3X ziet er erg leuk uit met zijn 17-duimsvelgen, kunststofverbredingen, twee dikke uitlaten, grote vrije hoogte en witte verlichting. Hij blijft discreet, maar straalt klasse uit. In een wit kleedje oogt hij bovendien erg trendy.
Vierwielaandrijving, behalve voor de diesel
Uiteraard mocht de techniek niet achterblijven op de esthetiek. De XWD-vierwielaandrijving zagen we eerder op de Turbo X-versie. Het systeem verdeelt het vermogen permanent tussen voor- en achteras. In optie kan de achteras voorzien worden van een sperdifferentieel, het sLSD (electronic Limited SlipDifferential, elektronisch gelimiteerd slipdifferentieel). De dieselversie is (momenteel) niet beschikbaar met vierwielaandrijving en houdt het bij voorwielaandrijving.
Drie motoren
Saab voorziet slechts drie motoren voor de 9-3X. Die leveren goede prestaties en dat is uiteraard goed voor het imago. Maar of de verkoopscijfers daar beter van worden, is nog maar de vraag. Bij de vierwielaandrijving kan je kiezen tussen twee motoren. De eerste werkt op bio-ethanol. De 2-liter viercilinder turbomotor levert 210 pk en 300 Nm koppel. Hij is aan een manuele zesbak gekoppeld. De motor bestaat ook in een benzineversie met dezelfde eigenschappen. Bij de versnellingsbak heb je de keuze tussen een manuele of automatische bak met zes verhoudingen. De 1,9-liter TTiD dieselmotor van 180 pk en 400 Nm wordt aan een manuele of automatische zesbak gekoppeld. De diesel stoot 145 g CO2/km uit.
Aan boord
Binnenin verandert er weinig. De bedieningen staan nog steeds even juist geplaatst: logisch en ergonomisch. Traditioneel Zweeds. Bovendien zijn de materialen van uitstekende kwaliteit. De bekerhouder mag dan maar een bekerhouder zijn, de manier waarop hij tevoorschijn komt is een spektakel op zich. De rijpositie is uitstekend en je hebt ruimte zat in de 9-3X. In het interieur is er geen gebrek aan bergvakken. Het volume van de koffer kan van 477 tot 1.331 liter groeien. Hij is voorzien van een compartimenteringsysteem dat verhindert dat voorwerpen in de bagageruimte gaan rondtollen.
Brandstof
Onze testauto werkte op bio-ethanol. Bio-ethanol werd bij zijn lancering als een uitstekende oplossing voor het brandstofprobleem geprofileerd. Maar de meeste constructeurs lijken een andere weg in te slaan. In België kan je in slechts één pompstation bio-ethanol tanken, en dan nog enkel op aanvraag. Gelukkig werkt de motor ook op benzine.
Zacht en sprankelend
Zoals de traditie het wil, stop je de sleutel achter de versnellingspook in het contactslot. Tijdens het rijden, hoor je de motor haast niet. Zelfs bij belasting blijft hij erg stil. De motor werkt soepel en zacht, maar hij kan ook krachtig uit de hoek komen. De motorsound is erg aangenaam en zeker bij lage en middelhoge toerentallen klinkt de motor diep en vol. Schakelen is een plezier en de versnellingen laten zich precies en makkelijk inleggen.
Weggedrag
De gesofisticeerde vierwielaandrijving bezorgt de 9-3X een zeker en efficiënt weggedrag. Met de perfect gekalibreerde stuurinrichting plaats je de auto moeiteloos in de bocht. Ondanks de verhoogde ophanging zijn het rijcomfort en het weggedrag van topniveau.
Zacht prijsje
Voor 35.500 euro is de 9-3X diesel van jou. Die heeft dan alleen tweewielaandrijving, maar de uitrusting is erg compleet: verwarmde stoelen, een multifunctioneel stuur, athermische ruiten, 17-duimsvelgen, mistlichten, airco met twee zones, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, cruise control, en nog meer van dat leuks. Voor de benzineversie tel je 39.820 euro neer. De BioPower-versie kost 500 euro meer . Het verbruik van de BioPower schommelt rond 11 l/100 km met een CO2-uitstoot van 194 g/km.
Besluit
Met enkele kleine veranderingen creëer je nog geen nieuw model. Maar we moeten nog maar eens toegeven dat de Saab 9-3 een uitstekende en goed ontworpen auto is. Hij rijdt comfortabel en heeft een gezond en veilig rijgedrag. Waarschijnlijk zal de avontuurlijke look van de 9-3X de verkoop in België niet kunnen aanzwengelen. Daarvoor zijn de motoren te krachtig en fiscaal niet interessant. Dat is jammer, want de auto heeft heel wat kwaliteiten en verdient zeker meer aandacht.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie