Jean-Francois Christiaens

18 MRT 2024

Scoop: Ford Puma Gen‑E, katachtige die niet gromt

In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!

Ford heeft het nieuws eerder al bevestigd: zijn elektrische modellenoffensief omvat ook een EV-versie van zijn populaire compacte SUV Puma. En we moeten niet lang meer wachten om hem te ontdekken. Ford stelt namelijk de elektrische versie van zijn recent gefacelifte Puma nog in de loop van dit jaar voor.

2024-look

Het mag niet verrassen dat de elektrische Puma (die Puma Gen-E zal heten) de gemoderniseerde look van modeljaar 2024 overneemt. Met dus de nieuwe lichtsignatuur en de nieuwe plaatsing van het Ford-logo in het midden van zijn grille. Het enige verschil dat we kunnen zien aan dit prototype ten opzichte van een gewone Puma met verbrandingsmotor: het batterijpakket in de vloer lijkt de bodemvrijheid van de kleine SUV te verlagen. We zien namelijk de structuur van het pakket een beetje onder de zijschorten uitkomen.

Op het dashboard van de elektrische Puma zullen we hoogstwaarschijnlijk ook het nieuwe Sync 4-infotainmentsysteem terugvinden, dat werd geïntroduceerd met de facelift van de Puma. Een systeem dat opvalt met zijn twee grote schermen van 12 inch.

100 kW?

Op technisch vlak blijft deze elektrische Puma gebaseerd op de compacte technische basis van Ford, die het model deelt met de Puma met verbrandingsmotor, maar ook met de nieuwe Tourneo Courier en E-Tourneo Courier. En voor die laatste heeft Ford al laten vallen dat er een elektromotor van 100 kW (136 pk) in komt te zitten, waarmee de elektrische bestelbreak een topsnelheid haalt van 145 km/u. Diezelfde motorisatie zou dus ook in de elektrische Puma kunnen zitten.

We weten ook dat de batterij van de E-Tourneo Courier tot 100 kW kan snelladen, en dat het model een boordlader krijgt van 11 kW. Ford kondigt een laadtijd aan van iets minder dan 6 uur om van 10 tot 100% op te laden aan een gewone laadpaal, dus we kunnen berekenen dat het batterijpakket om en bij de 55 kWh groot wordt. Daarmee zou de elektrische Puma een WLTP-autonomie moeten halen van zo'n 350-400 km.

Tot 700 kg trekvermogen?

Dit ontwikkelingsmodel heeft ook een trekhaak gekregen, waardoor we vermoeden dat Ford ook de elektrische versie van zijn compacte SUV heeft voorzien van de mogelijkheid om (lichte) lasten te trekken. De E-Tourneo Courier kan tenslotte ook tot 700 kg trekken (tegenover 1.000 kg voor de Tourneo Courier met de 1.0 EcoBoost-benzinemotor). 


Krachtigere elektrische Puma ST op komst?

Naast deze instapmotor is het ook mogelijk dat de elektrische Puma een of meerdere krachtigere ST-versies krijgt. Bij zijn facelift heeft de Puma met verbrandingsmotor namelijk zijn sportieve ST-topversie van 200 pk laten vallen (met enkel nog de ST Powershift in het gamma, met een mild hybride benzinemotor van 160 pk, steeds gekoppeld aan een automaat). De elektrische Puma zou het mogelijk maken om zijn sportiviteit terug te claimen met een of meerdere ST-versies met meer dan 200 pk. Maar dat moet nog worden bevestigd...

Advertentie
Advertentie
Advertentie