François Piette

9 OKT 2006

I want to be a part of it...New York

Als specialist van vierwielaangedreven auto's kon Subaru niet langer op zich laten wachten op de SUV markt. Maar hoe moet een merk als Subaru zich op zo'n markt, waar de waarden vastliggen, waarmaken?

Tribeca, kent u dat? Het is een hippe wijk in New York waar design de baas is. Sinds kort is het ook een auto. Een Subaru om precies te zijn. Uiteraard is met zo'n naam de positionering meteen duidelijk. De Tribeca zal elegant, luxueus, chic en comfortabel zijn. Zo hebben er de verantwoordelijken van de Japanse firma alvast over beslist. Ik hoor u al zeggen: wat is daar nu nieuw aan? En u hebt gelijk. Maar de Tribeca heeft wel een exclusiviteit, hij is namelijk niet leverbaar met een dieselmotor. Niet echt populair, maar Subaru kan niet anders, ze hebben geen eigen dieselmotor in huis! Fijn Laat ons even stilstaan bij de voorstellingen van deze grote SUV. Met zijn 4,85 m lengte is hij bijvoorbeeld 10 cm langer dan een Touareg van VW. Dat laat hem toe om twee configuraties aan te bieden, ééntje met 5 plaatsen, de andere met 7. Nochtans ziet de Tribeca er fijntjes uit. Alles behalve indrukwekkend, onvergelijkbaar met de monumentale indruk die de Q7 van Audi achterlaat. De hoogte is ook beperkt met 1,68, dat is dan weer 5 cm minder dan de Touareg, om met de vergelijking door te trekken. Met andere woorden, deze Subaru ziet er eerder uitgetrokken uit, wat niet wegneemt dat hij toch wel uitstraling heeft. Dat heeft hij ondermeer te danken aan de imposante 18 duim velgen. Vooraan is de link naar Subaru's nieuw design duidelijk gelegd met een radiatorrooster in vleugelvorm. De luchtinlaten zijn gul, maar met de koplampen en achterlichten hebben ze niet overdreven, zoals bij de concurrentie wel eens gebeurt, en is de "tuning" sfeer ver weg. De achteruit krijgt een dynamisch tintje met een V-vorm, net zoals de grote achteruitkijkspiegels waar knipperlichten in verwerkt zitten. Zit niet goed Het eerste wat opvalt binnenin de Tribeca is het design van het dashboard. Een golvend design dat van de ene deur naar de andere doorloopt een aangenaam oogt. In het midden ziet een groot LCD scherm dat zowel voor de navigatie als de achteruitrijcamera wordt gebruikt. De DVD speler zorgt voor het beeld achteraan op de schermen die in de hoofdsteunen verwerkt zijn (voor de Executive versie). Kortom, het dashboard had perfect geweest zonder die duivelse zetels. Om te beginnen, kan de bestuurderszetel (elektrisch verstelbaar) niet genoeg omlaag. Daar komt bij dat het stuurwiel niet in de diepte kan versteld worden. Ondenkbaar voor een auto met deze standing, en is het zo goed als onmogelijk om de gepaste rijpositie te vinden. Vervelend! 5, maar geen 7 Wat modulariteit betreft kan de Tribeca verkregen worden met 5 of 7 plaatsen. We hebben de uitvoering met 7 plaatsen niet kunnen testen. Zoals gewoonlijk kunnen we er van uit gaan dat het gebruik van de derde rij zitjes héél beperkt is, nu en dan een paar kleine kinderen, of niet al te grote volwassenen, maar dan voor korte afstanden. De toegang tot die derde rij is nog erger dan de beperkte ruimte die ze bieden. De twee rij zitjes (dat in 2/3 kan naarkelapt kan worden) kan wel over 20 cm verschoven worden, maar dat is niet genoeg omdat enkel de rugleuning neerklapt om de derde rij te bereiken. Wel kan de achterste rij netjes opgeklapt worden wat voor extra ruimte zorgt in de kofferruimte. Aangepaste versnellingsbak Voor de transmissie doet de Tribeca uitsluitend beroep op een automatische versnellingsbak met 5 versnellingen. Die is identiek aan de versnellingsbak van de Legacy en Outback 3.0 R, maar met een kortere vijfde versnelling om extra dynamiek te kunnen verschaffen. Deze versnellingsbak wordt als intelligent aan de man gebracht (een reeks bijstandsystemen), maar heeft ons niet echt kunnen overtuigen, ondermeer door een gebrek aan gevoel en snelheid. Onder de motorkap zit een "boxer" motor "van het huis". Zoals we eerder meldden staat er geen diesel op het programma, alvast niet in de nabije toekomst (Subaru liet weten dat ze er eindelijk gaan aan beginnen). De benzinemotor van 3 liter is goed voor 245 pk en 297 Nm loppel, wat niet te veel is voor een gevaarte van 2 ton. 2 ton, dat is ook het gewicht dat de Tribeca kan voorttrekken. De ophanging is van het comfortabele type, wat niet wegneemt dat deze SUV perfect zijn baan volgt, ondermeer dankzij een doeltreffende ophanging achteraan.
Advertentie
Advertentie
Advertentie