Jean-Francois Christiaens

20 JUL 2022

Toyota's zijn binnenkort compatibel met niet‑fossiele diesel

De Hilux en Land Cruiser die vanaf 2023 gebouwd worden, zullen kunnen rijden op "gebruikte keukenolie". Nu ja, niet rechtstreeks. We leggen het uit.

Hoewel Toyota, pionier in de hybride aandrijving, heel wat jaren geleden al besliste om niet langer dieselmotoren aan te bieden in de meerderheid van zijn personenwagens, kan je ze in de mee 'robuuste' modellen van het merk nog altijd bestellen. Dat is onder andere het geval bij de Land Cruiser, de Hilux pick-up en de Proace bestelbus. 

1ste semester 2023

Toyota kondigt nu de intentie aan om zijn modellen compatibel te maken met HVO100, niet-fossiele diesel. Dat is sinds kort bijvoorbeeld al het geval met Volkswagen's TDI viercilinderblokken of de V6 TDI van Audi. Deze brandstof zal beschikbaar zijn voor gebruik in de dieselmodellen van de Hilux en Land Cruiser die vanaf het eerste kwartaal van 2023 worden geproduceerd (de Proace-familie is al compatibel met HVO100 diesel). De belangrijkste technische verandering is een aanpassing aan het injectiesysteem om het brandstofvolume te vergroten (HVO100 heeft een lagere dichtheid dan standaard diesel).

HVO100

HVO100 wordt gemaakt van plantaardige olie (zoals koolzaad) of afvalgrondstoffen (zoals gebruikte bakolie). Deze hernieuwbare diesel vindt geleidelijk aan zijn weg naar benzinestations in Europa, met ongeveer 1.000 pompen, waarvan ook een aantal in België. De kosten zijn voorlopig echter nog tamelijk ontradend, met een pompprijs in juli 2022 van ongeveer € 3.7 per liter.

Advertentie
Advertentie
Advertentie