Er is al heel wat inkt gevloeid over de Vlaamse premie voor de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische wagen, waarmee particulieren tot 5.000 euro terugkrijgen van de overheid als ze een stekkerauto van minder dan 40.000 euro kopen. Aanvankelijk was het een steunmaatregel die drie jaar moest duren, met een steeds lager wordend bedrag, maar dat bleek budgettair onmogelijk. Nu geldt de premie in principe tot eind 2024, maar daar is minister De Ridder het niet mee eens. “We gaan die premie as soon as possible stopzetten”, klinkt het. Over welke termijn spreken we dan? En wat als je de premie al hebt aangevraagd?
Dat de Vlaamse EV-premie een succes is geweest, is een understatement. Zelfs met de grotere pot van 24 miljoen euro door de maatregel maar één jaar door te voeren, zal het budget voor de premie waarschijnlijk naar meer dan het dubbele opgetrokken moeten worden. In totaal zijn er namelijk al 11.590 aanvragen ingediend, waarvan 9.736 voor nieuwe wagens (tot 5.000 euro premie per stuk) en 1.854 euro voor tweedehandswagens (tot 3.000 euro). Geen wonder dat minister De Ridder er zo snel mogelijk een einde aan wil breien, zoals in het Vlaams regeerakkoord te lezen was.
Mag dat wel, de premie vroeger stopzetten?
Maar de soep wordt misschien niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt. Zoals hierboven vermeld, is de termijn van de maatregel al eens ingekort van 3 naar 1 jaar. Ook mobiliteitsfederatie Traxio is niet tevreden met de aankondiging van de Vlaamse regering: “Wij blijven hopen dat de Vlaamse regering zich aan de belofte houdt om de premie tot eind dit jaar te laten lopen, zoals bij de start trouwens ook was aangekondigd”, aldus woordvoerder Filip Rylant. “Anders leidt dat —opnieuw — tot een vertrouwensbreuk met de burger.”
Het is ook nog niet duidelijk hoe snel minister De Ridder de premie zou kunnen opheffen. Dat moet niet alleen voorgelegd worden aan het Vlaams Parlement, maar ook aan de Raad van State, die zal oordelen of de vroegtijdige stopzetting van de maatregel het vertrouwensbeginsel niet schendt. Als al die stappen doorlopen zijn, en er nog enige marge wordt gegeven aan klanten en autoverkopers, zitten we waarschijnlijk al in december.
Wat met bestaande aanvragen?
Maar als je twijfelt, zouden we niet meer wachten om een bestelling te plaatsen en de premie aan te vragen. Bestaande aanvragen zouden veilig moeten zijn, maar voor nieuwe aanvragen kan het dus zijn dat de deur binnenkort wordt dichtgegooid.