De Volkswagen-groep gaat door een moeilijke periode. De EV-transitie verloopt niet zo vlot als gehoopt, en met de Chinese concurrentie in aantocht, die kan bogen op veel lagere productiekosten, moet het Duitse bedrijf drastisch snijden in zijn kosten. Voor het eerst in de meer dan 80-jarige geschiedenis van VW zijn meerdere Duitse fabrieken bedreigd, met als gevolg dat tienduizenden jobs gevaar lopen, maar ook de mensen die mogen blijven zullen het effect van de besparingen voelen…

Advertentie
Advertentie

De officiële besparingsplannen van Volkswagen in Duitsland zijn nog niet bekend, maar een groot deel van de voorstellen zijn wel al uitgelekt via de vakbonden en via pamfletten die zijn uitgedeeld aan de medewerkers. Drie van de tien Duitse VW-fabrieken zouden gevaar lopen, met als gevolg het schrappen van tienduizenden jobs, en het overblijvende personeel zou te maken krijgen met een loonsvermindering van 10% en het schrappen van verschillende bonussen. Bovendien zouden de lonen in 2025 en 2026 bevroren worden, met dus geen mogelijkheid op opslag. In totaal stelt Volkswagen 300.000 mensen tewerk in Duitsland.

Eerst twee fabrieken, nu drie

Welke fabrieken er precies gesloten zouden worden, is nog niet duidelijk. Aanvankelijk werd er gedacht aan de glasfabriek in Dresden en de fabriek in Osnabrück, die vanaf 2026 geen model meer toegewezen heeft gekregen, maar nu is er dus sprake van nog een derde, grotere fabriek. De kans zit erin dat het om een onderdelenfabriek gaat, waarvan de productie naar externe toeleveranciers zou gaan.

 

Advertentie
Advertentie

“Geen duidelijkheid” vs. “Dubbel zo hoge kosten”

De vakbonden reageren natuurlijk verbolgen op dit nieuws. “Al meer dan een jaar lang heeft het bestuur ons niets laten weten over de doelstellingen die behaald moeten worden”, aldus Daniela Cavallo, voorzitter van de ondernemingsraad van de VW-groep. “Er is geen toekomstplan. Deze besparingen zijn ook niet te verantwoorden als we niet weten welke doelen we moeten behalen”.

Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen personenwagens, spreekt echter ook harde taal: “We zijn niet productief genoeg in Duitsland en onze fabriekskosten liggen 25 tot 50% hoger dan zou moeten. Sommige Duitse fabrieken zijn daarmee twee keer zo duur als die van onze concurrenten. Zo kan het niet verder.”

Deze week onderhandelingen

Het is dus duidelijk dat er bespaard moet worden, maar hoeveel, dat zal ten vroegste later deze week bekend worden. Volkswagen zit deze woensdag samen met de vakbonden om de collectieve onderhandelingen verder te zetten. De vakbonden zelf vragen dan weer een loonsverhoging van 7 procent en meer geld voor stagiairs. Een compromis zal moeilijk te vinden zijn…