De oppositie spreekt over een extra belastingmaatregel voor Waalse en Belgische belastingbetalers in het algemeen. De Waalse meerderheidspartijen (MR en Les Engagés) verdedigen zich door te zeggen dat het voor de Walen een nuloperatie zal zijn. Hoe zit het nu werkelijk met het Waalse wegenvignet? En wat met Vlamingen en Brusselaars die naar het zuiden van het land willen rijden? We zetten alle info over het aanstaande op een rijtje! Merk op dat nog niet alle details bekend zijn, aangezien het vignet zich in de conceptfase bevindt als deel van de Gewestelijke Beleidsverklaring van Wallonië voor 2024-2029.

Advertentie
Advertentie

De Waalse snelwegen liggen er erbarmelijk bij. Om dat te verhelpen, riepen Les Engagés op tijdens de verkiezingen om een elektronisch vignet in te voeren, zoals in Zwitserland, voor alle weggebruikers. De centrumpartij is van mening dat wie gebruikt, moet betalen, terwijl de Waalse snelwegen volledig gratis zijn voor de zowat 5 miljoen buitenlanders die er elk jaar gebruik van maken. Het doel van de partij van Maxime Prévot is dan ook niet langer afhankelijk te zijn van enkel de Waalse belastingbetalers voor het onderhoud van het snelwegennet in het zuiden van het land.

De meerderheidspartijen MR en Les Engagés zijn overtuigd van de voordelen van dit vignet, en zijn dus van plan dit in te voeren in de komende legislatuur. Betekent dit een extra kost voor de Belg? Volgens de meerderheidspartijen alvast niet, die van plan zijn de kost van het vignet af te trekken van de wegenbelasting in Wallonië. En voor de Brusselaars en de Vlamingen? Zij moeten ook gerustgesteld worden door een potentieel samenwerkingsakkoord met Brussel en zelfs met Vlaanderen. Het doel is niet om de Belgen te laten betalen, ongeacht hun gewest, maar wel de buitenlandse gebruikers. Alles hangt uiteraard af van de partijen die de toekomstige Vlaamse en Brusselse meerderheid zullen vormen.

Moet je een sticker plakken aan je voorruit?

Advertentie
Advertentie

Neen, het vignetsysteem zal hoogstwaarschijnlijk elektronisch werken, zoals nu ook in Zwitserland gebeurt. Het zou dus voldoende moeten zijn om je nummerplaat te registreren via een webportaal van de overheid en daar eventueel ook de betaling uit te voeren om probleemloos op de Waalse snelwegen te kunnen rijden. Maar hiervoor zullen ook ANPR-camerasystemen en andere technologieën nodig zijn op het Waalse snelwegennet, die in verbinding staan met de lijst van geregistreerde nummerplaten.

Wanneer en hoe duur?

Op deze twee vragen hebben we nog geen antwoord, maar we kunnen ervan uitgaan dat de huidige Waalse regering deze maatregel zal proberen invoeren tijdens de huidige legislatuur (lees: tegen 2029). De prijs zal waarschijnlijk dichtbij die van het Zwitserse vignet liggen, dat 42 euro kost. Het valt nog te bezien of de Waalse regering van plan is enkele uitzonderingen in te voeren. Zo zijn in Zwitserland motorfietsen bijvoorbeeld vrijgesteld van het vignet.