Wie een oplossing zoekt voor het mobiliteitsprobleem en de impact op de levensomstandigheden kan niet rond elektrische aandrijving. BMW zag al snel de voordelen naar uitstoot en geluidsoverlast en ontwikkelde de C Evolution.
De C600 Sport en C650 GT staan met beide wielen in een felbevochten markt. De C Evolution daarentegen neemt een unieke positie in, want de concurrentie is hier erg beperkt. Met alle respect, maar van de elektrisch aangedreven Chinese scooters ligt de C Evolution niet wakker. Noch van het ondertussen failliete Vectrix, noch van het exotische Zero Engineering valt er bovendien een groot offensief te verwachten.
De weg ligt dus wagenwijd open voor degenen die zich geroepen voelen. En dat zijn niet vaak autoconstructeurs die kunnen terugvallen op een ervaren R&D-afdeling. Mini stelde reeds een modieus concept voor, Smart (lees als: Mercedes) timmert aan de elektrische weg en BMW heeft ondertussen zijn huiswerk stilaan klaar…
Synergie
Voor de ontwikkeling van de C Evolution ging BMW niet over een nacht ijs en het was ook allesbehalve een eiland binnen de R&D. Wie herinnert zich nog de in geen enkel hokje te stoppen C1 van BMW? Met deze scooter met dak (en ruitenwissers) experimenteerde de Duitse fabrikant al, want van de C1 werd ook een elektrische versie ontwikkeld. Een elektrisch aangedreven tweewieler is allesbehalve een nieuwe piste voor BMW. Ook bij de auto-afdeling sleutelen de ingenieurs al lang aan de elektrische weg. Getuige daarvan het BMW i gamma. De know how die daardoor werd ontwikkeld, stond ook meteen ten dienste van de C Evolution. De nieuweling profiteerde van in het begin van de synergie van de verschillende BMW-afdelingen.
De cijfers
Het chassis van de C Evolution bestaat niet uit een traditioneel maxiscooter frame. Tussen de wielen dient de in aluminium gegoten behuizing van de batterij als ruggengraat van de tweewieler. Aan deze centrale behuizing is vooraan het balhoofd bevestigd. Achteraan is de bevestiging voorzien voor de enkelzijdige swingarm en een stalen subframe. De vloeistofgekoelde elektromotor is netjes verwerkt in de swingarm en drijft via een getande riem het achterwiel aan. De cijfers spreken voor zich. De C Evolution levert een piekvermogen van 47 pk en 72 Nm. Dat laatste is beschikbaar van 0 tot 4.500 tr/min. Om van 0 naar 50 km/u te spurten heeft de BMW 2,7 seconden nodig. Van 0 naar 100 km/u gaat in 6,2 seconden. De maximum snelheid is begrensd op 120 km/u.
De lithium-ion batterij, die door een ventilator wordt gekoeld, heeft een capaciteit van 8 kWh. Dat zou goed moeten zijn voor een autonomie van 100 km. Het herladen duurt tussen de 2u15 en 4 uur. Dat is afhankelijk van hoe leeg de batterij is (80 of 100%) en de stroomsterkte (12 of 16 ampère). Het herladen zelf gebeurt via een doordeweeks 220 V stopcontact. De C Evolution zet een robuuste 265 kg op de weegschaal. Dat is niet weinig ten opzichte van een Yamaha TMax (221 kg), maar dan weer erg respectabel ten opzichte van de C 600 (249 kg) of een C 650 (261 kg) en een pak minder dan een aantal grote GT-scooters zoals Kymco MyRoad 700 (281 kg) en de Suzuki Burgman 650 (277 kg).
Op de technische fiche springen er bovendien nog een aantal zaken in het hoog. De Torque Control Assist (TCA) houdt het doorspinnen van het achterwiel in de gaten. Aangezien het maximale koppel vanaf 0 tr/min al beschikbaar is, geen overbodige luxe wanneer het wegdek er nat bij ligt. Ook een achteruit-rij-knop is beschikbaar. Handig, maar beter nog is de uitgekiende energierecuperatie tijdens het remmen of dichtdraaien van het ‘gas’hendel. De mate van recuperatie is bovendien afgestemd op de rijmodus die je op dat moment hebt geselecteerd.
Modi
In de Road-modus krijg je maximum vermogen en is de energierecuperatie bij het sluiten van het ‘gas’ 50% en bij het remmen 100%. De Eco Pro-modus beoogt een lager verbruik en zorgt er dan ook voor dat het vrijgegeven vermogen beperkt wordt. Recuperatie is onder alle omstandigheden maximaal. De Sail-modus recupereert dan weer geen energie tijdens het dichtschroeven van het rechterhendel. De Dynamic-modus combineert dan weer het beste van de Road en de Eco Pro-modus: maximaal vermogen en maximale energierecuperatie. In alle modi wordt is er energierecuperatie tijdens het remmen. Bij de remmen valt overigens te noteren dat ABS standaard is, net als een gecombineerd remsysteem.
Het design van de C Evolution valt op én valt in de smaak. Hij is enkel verkrijgbaar in een wit/groene kleurencombinatie maar dat staat ‘m als gegoten. Ook het dashboard doet z’n best om de bestuurder op z’n wenken te bedienen: een kleuren-tft scherm onder het niet-instelbare windscherm geeft je alle info die je nodig hebt. De afwerking is naar goede gewoonte prima. Vallen verder nog in de smaak: de ruimte onder het zadel die zonder problemen een integraal helm kan bevatten. Een XXL-formaat bovendien, dat mocht de collega met het grootste hoofd immers onmiddellijk testen.
BZZZZZ
De eerste meters op een elektrisch aangedreven voertuig zijn altijd even wennen. De motor lijkt niet te zijn ingeschakeld, maar dan vertrekt de tweewieler toch onmiddellijk, quasi geluidloos, zonder trillingen… De instant reactie op het verplaatsen van het ‘gas’hendel, het maximale koppel dat vanaf 0 tr/min beschikbaar is,… Het is wennen, maar aan boord van de C Evolution smaakt het allemaal naar meer.
Als motorscooterfan geniet ik van elke meter en ga ik spelenderwijs door de verschillende modi. De Sail-modus die de motorrem en de energierecuperatie beperkt, laat ik snel achterwege. Ik pas mijn rijstijl vrij eenvoudig aan aan de Eco Pro-modus. Ook in het Spaanse verkeer in Barcelona. Tot op het moment ik plots een ferme acceleratie nodig heb en ik quasi ter plaatse blijf staan. Ik schakel snel over op de Dynamic-modus. Die krijgt de voorkeur boven de Road-modus, omdat die een dergelijke krachtige motorrem heeft, dat je je remhendel nauwelijks nog hoeft aan te raken tijdens het stadsverkeer.
Van een andere planeet
Het comfort aan boord van de elektrisch aangedreven C Evolution scheert hoge toppen. Er zijn geen trillingen, en op een futurisch gezoem na geen lawaai. Niets eist je aandacht op tenzij het rijden en de rijervaring zelf.
Het dynamische rijgedrag hoeft niet onder te doen voor dat van z’n benzineaangedreven concullega’s. Het lage zwaartepunt staat mee garant voor een stabiel maar wendbare rijgedrag. We kijken nu al uit naar wat de volgende stappen van BMW zijn: krachtigere batterijen, minder gewicht, een uitbreiding naar lichtere modellen,…? Momenteel zet enkel z’n prijskaartje van 15.500 euro een potentiële rem op z’n verkoopsucces.
Foutloos?
Met de C Evolution reed BMW quasi een foutloos parcours. Er zijn wel enkele punten die we graag een tikkeltje anders hadden gezien, maar dat blijven details. Het zadel is aan de achterkant te breed, je kan het zadel maar ontsluiten met de sleutel, de afwezigheid van een opbergvakje voor je telefoon en wat documenten,… Details, maar het antwoord op de laatste vraag is dat niet. Hoe zit het met de autonomie na een dagje raggen met de C Evolution? Maakt hij z’n 100 km waar?
Ja, een autonomie van 100 km is zeker niet te optimistisch ingeschat. Ons Spaanse traject stuurde ons door het stadsverkeer van Barcelona, nam ons wat mee hogerop, leidde ons langs een stukje autosnelweg en zorgde ervoor dat we de teugels konden vieren in de heuvels rond de Catalaanse stad. Het gevarieerde testtraject was 65 km lang. Aan het einde zagen we op de verschillende scooters dat de batterijen nog tussen de 40% en 47% capaciteit over hadden. Dat geeft nog een extra autonomie van 45 à 57 km… En we kunnen meegeven dat we tijdens het testparcours alles uit de kast hebben gehaald.