1. Hij deelt zijn onderstel met de Audi Q7
Lamborghini vertrok niet van een wit blad papier. Als onderdeel van de VW-groep kon het gebruik maken van het MLB-platform van de Duitse gigant. De Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en Audi Q7 doen dat trouwens ook.
2. Geen V10 of V12 maar een Porsche-V8
De allereerste Lamborghini-terreinwagen, de LM002, zorgde voor ophef door de V12 van de Countach te gebruiken. Lamborghini zocht het deze keer bij Porsche en haalde er een 4.0 V8 biturbo uit de rekken. Die werd onder handen genomen voor meer vermogen: van 550 naar 650 pk, en een koppel van 850 Nm. Als de Italianen niet voor een huiseigen V10 of V12 kozen, is dat omdat die (atmosferische) motoren te weinig koppel hebben om de aanzienlijke massa van 2,2 ton voort te bewegen.
3. Hij trekt sneller op dan een Porsche 911 GT3
0-100 km/u duurt 3,6 seconden. Dat is vier tienden sneller dan een Porsche 911 GT3 met 500 pk. Omdat hij aerodynamisch minder uitgekiend is, hinkt hij qua topsnelheid natuurlijk achterop: 305 km/u tegenover 320 km/u. Desondanks blijft het de snelste SUV.
4. Hij is langer dan een BMW 7-Reeks
Zijn afmetingen zijn al even indrukwekkend als zijn prestaties: de wielbasis is 3 meter lang, en de totale lengte van de Urus bedraagt 5,11 meter. Scherpe en dynamische lijnen zorgen voor een beperkte hoogte van 1,63 meter, bijzonder laag voor een SUV van dit kaliber.
5. Zijn chassis is bijzonder uitgekiend
Een potente motor onder de kap is niet voldoende: het chassis moet kunnen volgen. En daar heeft Lamborghini bij de Urus niet op bespaard: vierwielsturing, vierwielaandrijving met een statische 40/60-verhouding (afhankelijk van de situatie), actieve antirolstangen, luchtvering (aangestuurd door een tweede elektrisch circuit van 48 volt), koolstofkeramische remmen,…
6. Er volgt binnenkort een hybride
Lamborghini heeft het bevestigd: de Urus is binnenkort ook beschikbaar als hybride. We vermoeden dat de Italianen daarvoor de aandrijving van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid zullen gebruiken, weliswaar in een krachtigere variant. Verwacht een gecombineerd vermogen van meer dan 700 pk!
7. Een “betaalbare” Lamborghini
Zijn basisprijs zou rond € 200.000 schommelen, wellicht iets meer. Dat betekent dat hij amper duurder is dan een “basis”-Huracán.
8. De Urus moet de productie van het merk verdubbelen
Momenteel bouwt Lamborghini ongeveer 3.500 auto’s per jaar. De constructeur hoopt daar nog minstens evenveel SUV’s bij te doen. De productielijnen werden dus aangepast aan de komst van de Urus, en er werd stevig geïnvesteerd.
9. 23-duimsvelgen
Niets is te groot of te mooi voor een auto met 21- tot 23-duimsvelgen. Tenzij de factuur wanneer je een velg tegen de stoeprand parkeert natuurlijk.
10. De eerste productie-Lamborghini met turbo
Vroeger waren er al Lamborghini’s met een V8 (Urraco, Jalpa, Silhouette,…) maar dit is het allereerste model met een turbo. Het is ook de eerste Lamborghini met een motor die niet zelf ontwikkeld werd.