Porsche 959
De Duitse autobouwer liet zich soms gelden waar je dat niet zou verwachten, onder andere in de Dakar! Eerst in 1984 met een aangepaste 911, om vervolgens in 1986 te winnen met een 959 die special voor dit doel gebouwd werd. Zijn zescilinder boxer van 2.849 cm³ leverde dankzij 2 turbo’s 400 pk. Dat vermogen, gekoppeld aan zijn vierwielaandrijving, zorgden ervoor dat hij de eerste twee plaatsen van het podium kon inpalmen, met ook een zilveren medaille voor Jacky Ickx.
Peugeot 205 T16
Het daaropvolgende jaar ging een andere legendarische wagen aan de haal met de overwinning: de 205 T16! Normaal gezien bestemd voor de Group B rally’s, waagde Peugeot er toch zijn kans mee in de Dakar van 1987. Zijn 360 pk viercilinder turbo en zijn vierwielaandrijving zorgden ervoor dat hij ook het jaar daarop kon winnen. Daarna werd zijn plaats ingenomen door de Peugeot 405.
Mitsubishi Pajero Évolution
Het Japanse merk is legendarisch in de Dakar rally. En terecht, want Mitsubishi is recordhouder met 12 algemene overwinningen en 150 etappes op zijn palmares! De successtory begon in 1983, toen de Pajero de eerste plaats pakte bij de productiewagens. Het mooie verhaal eindigde in 2007 met een 7de opeenvolgende overwinning, nog altijd met de Pajero.
Volkswagen Touareg
De Duitse SUV viel op verschillende manieren op in de geschiedenis van de Dakar. Door drie keer op rij de overwinning te pakken tussen 2009 en 2011, maar ook door de eerste overwinning voor een diesel op zijn naam te schrijven! Zijn 2,5 liter grote vijfcilinder leverde 310 pk en bijna 600 Nm koppel!
Audi RS Q e-tron
Zelfs zonder deze editie 2022 te winnen, verdient Audi een plaatsje in de geschiedenis van de Dakar met zijn RS Q e-tron. Hij wordt immers aangedreven door twee elektromotoren die van stroom voorzien worden door een generator met verbrandingsmotor! Ondanks deze complexe technologie kwamen de drie auto’s aan na 8.000 km met 4 etappezeges op hun naam. De beste onder hen eindigde op de 9de plaats in het algemene klassement.