Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , de Mercedes 300 SL en de Lamborghini Countach we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Range Rover.

1. De eerste studies stammen al uit 1951

20200717120143rangerover.jpg

Begin de jaren ’50 voelde Rover dat er nood was aan een meer straatgericht model dan de heel rudimentaire Series 1. Het ontwikkelde daarom een soort cross-over op basis van de Rover P4: de Road Rover. De achterwielaandrijver look nog heel Spartaans, maar de basis was gelegd. In 1956 werd het project opgegeven. In 1965 dook echter een gelijkaardig project weer op…

2. Peperdure ontwikkeling, financiële problemen

20200717115910rangerover.jpg

British Leyland, toen eigenaar van Land Rover, kampte met grote financiële problemen, maar de groep zag de groeiende aantrekkingskracht van luxueuze terreinwagens. In Japan en de Verenigde Staten begon dit soort auto’s namelijk te verleiden. Het bedrijf schraapte diep in de kassa en gaf een duidelijke boodschap: we vertrekken van een blanco blad, maar het segment moet door elkaar worden geschud.

3. Velar

20200717115901rangerover.jpg

De eerste prototypes van de nieuwe Range Rover kregen nog dezelfde naam als het concept uit 1951, namelijk Road Rover. In 1967, toen het algemene design min of meer vast lag, werden de ontwikkelingsprototypes Velar gedoopt. In het Latijn betekent “velare” verbergen, wat dus zeer toepasselijk was voor de prototypes, die het publiek en de pers niet mochten zien. Velar stond ook voor “V Eight LAnd Rover”, dus een Land Rover met V8, als verwijzing naar de Buick-motor. Er zijn 26 Velars gebouwd voor de naam Range Rover werd gekozen.

4. Tentoongesteld in het Louvre

20200717115905rangerover.jpg

Begin de jaren ’70 stond een exemplaar van de Range Rover in het Louvre als “voorbeeld van industrieel design”.

5. Heel rudimentair naar hedendaagse normen

20200717115900rangerover.jpg

Vandaag zijn Range Rovers luxueuze vlaggenschepen aangekleed met leder en andere kostbare materialen, maar de allereerste Range was behoorlijk rudimentair. Zijn (manuele) versnellingsbak had een heel korte brug, de transmissie veroorzaakte onaangename schokken in de stad, het instrumentenbord was beperkt tot het absolute minimum, de beenharde kunststoffen deden ook niet veel om de sfeer te verlichten en zelfs de sigarettenaansteker was een optie.