Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190 en de Fiat Panda, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 4CV.
Hij had een belabberde wegligging, maakte een hels kabaal, had een piepkleine koffer en presteerde ondermaats. Maar na zo vele jaren van ellende maakte dat eigenlijk niets uit: “4 PK, 4 deuren, 444.000 frank”, de magische formule van de auto beloofde de vrijheid waar het volk zo hard naar smachtte.
1. Bedacht door weerstandslui, zonder goedkeuring van de baas
Louis Renault geloofde niet in auto’s voor de massa. Voor hem was de auto een luxeproduct. Hij had ook met frisse tegenzin de introductie aanvaard van de Juvaquatre, een massaproductiemodel van voor de oorlog. Maar niet alle kaderleden van het bedrijf deelden zijn mening: in dit land in puin moest de auto betaalbaar zijn om zo veel mogelijk mensen terug mobiel te krijgen.
In 1940, tijdens de bezetting, verbood Duitsland elke studie in die richting, maar twee kaderleden van Renault begonnen in het grootste geheim aan een project voor een betaalbare auto. Het kostte hen meer dan twee jaar om een eerste prototype te ontwikkelen. Ze waren fervente tegenstanders van de bezetter en werden allebei lid van het Verzet. Charles-Edmond Serre en Fernand Picard waren nationale helden.
2. Communistische premier verplichtte Ferdinand Porsche als adviseur
Na de oorlog zorgde het project van Renault voor flink wat heibel. De Franse regering van destijds, die zeer links georiënteerd was, hield Ferdinand Porsche in gevangenschap. Marcel Paul, communistisch minister voor industriële productie, vroeg hem naar zijn mening over de 4CV. Was het een egokwestie of iets anders? Renault stond in elk geval niet te springen om de prestigieuze Duitse adviseur te ontvangen.
3. Eén kleur
Op 12 augustus 1947 liep de eerste 4CV van de band. Hij was verkrijgbaar in slechts één kleur: een helder geel. Er werd gefluisterd dat hij werd gelakt met de restanten van de verf voor de Duitse tanks van het Afrika Corps, die door de Fransen in beslag was genomen. Veel geschiedkundigen ontkrachten dat verhaal, maar hij hield er in elk geval de bijnaam “boterblok” aan over.
4. Een jaar uitstel
Als gevolg van bevoorradingsproblemen in het naoorlogse tijdperk, de grote vraag en de nog beperkte industriële mogelijkheden moesten klanten gemiddeld een jaar wachten op de levering van hun auto. Vergeet niet dat je op datzelfde moment op een Citroën 2PK tot… 6 jaar moest wachten.
5. Van een vergissing tot een wet
Hoe ongelooflijk het ook moge klinken, er zijn slechts drie prototypes gebouwd. Het laatste was trouwens het enige met vier deuren. Zodra groen licht was gegeven, werd de industriële machinerie gebouwd. Pas in 1946 beseften de ingenieurs dat de koplampen wettelijk gezien te laag stonden. De industriële machinerie opnieuw maken was ondenkbaar, een aanpassing in de wetgeving bleek realistischer. Renault slaagde erin om de reglementaire hoogte van koplampen te laten verlagen naar 550 millimeter.