5 Volkswagen up! GTi 

De start van 2023 valt samen met het verdwijnen van de kleinste GTi uit de catalogus van Volkswagen. De pittige up! Gti, met zijn 115 pk en 200 Nm sterke driecilinder, is officieel verdwenen uit de online catalogus van het Duitse merk. Om nog te kunnen genieten van zijn pluimgewicht en zijn handgeschakelde versnellingsbak, of met andere woorden de charme van zijn eenvoud, zal je je dus moeten wenden tot de tweedehandsmarkt...

4. Kia Stinger 

De sportieve GT van Kia is nog niet helemaal verdwenen uit de catalogus van het merk, maar lang zal dat niet meer duren. De Koreaanse autobouwer heeft onlangs een ultieme versie onthuld waarvan slechts 1.000 exemplaren gebouw zullen worden voor de hele wereld! Deze ‘Tribute Edition’, die uitgerust is met een 366 pk en 510 Nm sterke 3,3 liter biturbo V6, is de laatste die gebouwd wordt van het model dat geen opvolger krijgt.

3. McLaren 720S 

De McLaren 720S is niet meer… Als je nog een exemplaar wil van de Britse supercar met zijn 720 pk en 770 Nm sterke 4 liter biturbo V8, dan zal je… moeten wachten op zijn vervanger. Mclaren heeft immers al aan de collega’s van Automotive News bevestigd dat een nieuw model de 720S zal opvolgen. Het merk vertelde er meteen bij dat de orderboeken voor deze toekomstige supercar al gevuld zijn tot in 2024. Je zal dus geduld moeten hebben als je een exemplaar wil. 

2. Renault Mégane RS 


Net als de Stinger is de Mégane R.S. nog verkrijgbaar bij Renault, maar niet meer lang. Als knipoog naar het jaar van de oprichting van Renault Sport worden er nog 1.976 exemplaren van de ‘Ultime’-versie geassembleerd vanaf de lente van 2023. Deze laatste versie, gebouwd op het Trophy-onderstel en bijzonder rijkelijk uitgerust, zal voorzien zijn van een 300 pk en 420 Nm sterke 1,8 liter viercilinder turbomotor die zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden. Na deze ‘Ultime’ editie gaat de Mégane R.S. definitief op pensioen zonder vervangen te worden. Het einde van een tijdperk...

1. Ford Fiesta ST 

In juni wordt er nog een andere bladzijde omgedraaid in de wereld van de sportieve bommetjes, met het einde van de productie van de Fiesta, meer bepaald in zijn ST-uitvoering. Ongelooflijk plezant en nog betaalbaar, zeker naar hedendaagse normen… het minste wat je kan zeggen is dat we zijn 200 pk sterke driecilinder, zijn handgeschakelde versnellingsbak en zijn speelse chassis erg zullen missen.


?