Vroom

27 SEP 2023

5 aangename verbeteringen aan de nieuwe Mercedes EQB

De EQB is een van de zeldzame elektrische modellen met 7 zitplaatsen op de markt en verleidt nu nog meer dankzij tal van verbeteringen die zijn doorgevoerd met de facelift. Laten we ze eens overlopen.

1. Trekhaak

Dit is een 'detail' dat voor sommigen misschien niet erg belangrijk lijkt... maar dat voor heel wat anderen anderen de zaak dan weer volledig verandert! Mercedes heeft het namelijk mogelijk gemaakt om een trekhaak te monteren op de nieuwe EQB. Een nog vrij zeldzame uitrusting in de wereld van de elektrische mobiliteit. Op de EQB met vijf zitplaatsen wordt het binnenkort dus mogelijk om optioneel een trekhaak te bestellen met ESP-assistentie. En die zit er niet enkel voor de sier! Het maximale trekgewicht is namelijk vastgelegd op 1.400 kg voor de versie met voorwielaandrijving en zelfs tot 1.700 kg op de EQB 4Matic.

2. Nieuwe look

Voor deze facelift kreeg de EQB natuurlijk ook een modernere look. Mercedes heeft zijn middelgrote elektrische SUV daarbij ook de typische zwarte neus gegeven, die ook op de grotere recente EQ-modellen te vinden is. Naast dit zwarte paneel met een sterretjespatroon beschikt de EQB ook over een nieuwe lichtstreep die zijn koplampen met elkaar verbindt. Ook de binnenkant van de achterlichten kreeg trouwens een nieuw design.

3. Aanraakgevoelig stuur

Voor dit nieuwe modeljaar erft de EQB ook het nieuwe stuurwiel met twee keer twee armen, dat typisch is voor alle recente modellen van Mercedes. Het stuur is uitgerust met tal van aanraakgevoelige punten waarmee je gemakkelijk kan navigeren door de menu's van de digitale cockpit en die van het centrale infotainmentsysteem. Maar je kan er ook tal van andere functies mee bedienen (cruise control, volume, enzovoort) vanaf je vingertoppen, zonder je handen van het stuur te moeten halen.

4. Plug & Charge

De vernieuwde EQB geniet ook van de handige 'Plug & Charge'-functie die Mercedes heeft ontwikkeld voor zijn geëlektrificeerde modellen. Concreet betekent dit dat het 'karwei' van je te moeten identificeren aan een laadpaal via een badge of een laadkaart tot de verleden tijd behoort. Zodra de kabel is aangesloten aan een compatibele laadpaal, begint het laadproces automatisch zonder extra nodige tussenkomst van de bestuurder. De wagen en de laadpaal communiceren rechtstreeks via de laadkabel en ook de betaling gebeurt automatisch. Handig!

5. Vernieuwde uitrusting en MBUX

Tenslotte geniet de EQB van zijn facelift met een gemoderniseerde en uitgebreide uitrusting. Het centrale aanraakscherm is bijvoorbeeld voortaan standaard. De weergave van de laadfuncties in het MBUX-infotainmentsysteem is ook verbeterd. Bovendien kan het uitzicht van de schermen ook worden gepersonaliseerd met drie verschillende weergaves (discreet, sport of klassiek) en drie modi (navigatie, rijhulpsystemen en wagengegevens). Voor audiofielen biedt het optionele Burmester-surroundsysteem nu ook de meeslepende Dolby Atmos-ervaring. 

Bij de elektronische uitrusting merken we op dat het 'Driver Assist Pack' ook heel wat verbeterde functies heeft gekregen. De actieve rijstrookassistent werkt bijvoorbeeld beter samen met de stuurinterventie in geval van ABS-remmen. Er is ook een betere achteruitrijcamera om manoeuvres te vergemakkelijken. Tenslotte biedt de EQB de mogelijkheid om extra opties te activeren via over-the-airtechnologie (OTA), ook na aankoop. De originele configuratie van de wagen kan dus worden aangepast naar voorkeur, zelfs wanneer de auto al in gebruik is.


Advertentie
Advertentie
Advertentie