Wat is een milde hybride?

Bij milde hybrides krijgt de klassieke verbrandingsmotor hulp van een elektromotor. Die is te klein om de auto volledig elektrisch te laten rijden, maar springt wel bij om de verbrandingsmotor vroeger uit te schakelen en later weer in te schakelen, bijvoorbeeld aan een verkeerslicht (als start/stopsysteem) of wanneer je uitbolt. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor ook bij het optrekken.

Moet ik een milde hybride opladen?

Nee. Milde hybrides zijn voorzien van een kleine batterij. Die wordt opgeladen door de elektromotor, die tegelijk ook als generator dient. De energie die vrijkomt bij het uitbollen of remmen wordt opgeslagen in de batterij. Een milde hybride hoeft dus niet aan de stekker.

Welke merken bieden op dit moment al milde hybrides aan?

Er zijn er heel wat. Suzuki biedt een kleine milde hybride aan op zijn Swift, Baleno en Ignis. Audi voorziet al zijn nieuwe A6-, A7- en A8-modellen van milde hybride aandrijvingen. Ford heeft net een milde hybride Fiesta en Focus aangekondigd, en Hyundai en Kia hebben in hun Tucson- en Sportage-SUV’s een milde hybride diesel in hun motoraanbod.

Maar dat is slechts een greep uit het aanbod, en in de toekomst zullen er nog meer merken en modellen bijkomen. Voor constructeurs is de milde hybride namelijk een relatief makkelijke en goedkope manier om hun gemiddelde CO2-uitstoot te doen dalen en tegen 2021 de doelstelling van 95 g/km aan CO2 te halen.

Hoeveel minder verbruikt een milde hybride?

De meeste merken spreken van een brandstofbesparing die schommelt tussen 10 en 20 procent. In de praktijk hou je dus met een gewone rijstijl rekening met de cijfers na de komma van je gemiddelde verbruik. Een brandstofbesparing van meer dan een liter is met wat anticiperen ook mogelijk.

Is een milde hybride fiscaal interessanter?

Niet echt. De overheid beschouwt de milde hybride niet als een volwaardige hybride, waardoor hij niet in aanmerking komt voor fiscale voordelen. Wel ligt de officiële CO2-uitstoot van een milde hybride iets lager dan die van een klassieke verbrandingsmotor zonder ondersteuning van elektromotor. Die CO2-uitstoot wordt natuurlijk meegerekend in je belastingen. Denk maar aan de BIV in Vlaanderen of de ecomalus in Wallonië.