Alfa Romeo blikt terug naar zijn gloriedagen met een nieuw project: de 33 Stradale. Een periode waarin het Italiaanse merk nauw samenwerkte met gerenommeerde carrossiers om unieke modellen te creëren. Wagens als de Tipo 33 Stradale van 1967, die de directe inspiratiebron vormde voor deze nieuwe supercar, en niet enkel qua design.
Personaliseerbaar door Touring Superleggera, zelfs het chassisnummer
Net als in de jaren '60, wordt elk exemplaar van de nieuwe 33 Stradale met de hand gebouwd in de ateliers van Carrozzeria Touring Superleggera. De legendarische carrossier maakt het mogelijk voor klanten om hun wagen volledig te personaliseren en zo volkomen uniek te maken. Zelfs de laatste 8 cijfers van het chassisnummer kunnen worden gekozen door de klant!
Biturbo-V6 van 620 pk…
Klanten kunnen zelfs kiezen welke motorisatie ze willen in hun 33 Stradale: een verbrandingsmotor of een elektrische aandrijflijn. Voor de eerste optie biedt Alfa Romeo de biturbo-V6 aan die we al kennen uit de huidige Quadrifoglio-modellen. Die motor is in dit geval echter uitgeboord tot 3 liter, voor een piekvermogen van meer dan 620 pk. Een vermogen dat via een robotbak met 8 versnellingen en een dubbele koppeling en langs een elektronisch sperdifferentieel naar de achterwielen wordt gestuurd. Alles opgeteld moet de 33 Stradale met V6 een topsnelheid kunnen halen van 333 km/u, terwijl de sprint van 0-100 km/u minder dan 3 seconden duurt.
... of twee elektromotoren met meer dan 750 pk
De Alfa Romeo 33 Stradale bestaat echter ook met een elektrische aandrijflijn. Het Italiaanse merk laat daar iets minder over los, maar kondigt wel aan dat het geheel van twee elektromotoren meer dan 750 pk moet opleveren. Ook de grootte van de batterij wordt niet vermeld, maar Alfa Romeo zegt wel dat het rijbereik wordt geschat op ongeveer 450 km.
33 exemplaren, allemaal uitverkocht
Ook de rest van de technische specificaties van de 33 Stradale zijn niets om je neus voor op te halen. Of hij nu een V6 heeft of twee elektromotoren, krijgt de Italiaanse supercar koolstofkeramische remschijven, met remklauwen met 6 zuigers voor- en 4 achteraan van Brembo. Zijn monocoque-chassis uit carbon moet dan weer voor een zeer laag gewicht zorgen. Een materiaal dat we ook zien aan de raamstijlen, terwijl de achterruit uit polycarbonaat is gemaakt om nog wat meer gewicht te besparen. Voor de afstelling van het chassis is de hulp van niemand minder ingeroepen dan Valtteri Bottas, de F1-piloot van Alfa Romeo. Helaas zullen maar zeer weinig gelukkigen van zijn werk kunnen genieten. De productie wordt namelijk beperkt tot 33 exemplaren, en het heeft zelfs geen nut om naar de prijs te vragen, want elk exemplaar is reeds uitverkocht.