Met een gamma dat op dit moment uit slechts twee modellen bestaat (Giulia en Stelvia), is de Tonale meer dan welgekomen bij Alfa Romeo. Wie zich waagt in een segment met een groot verkoopvolume, kan zich geen fouten veroorloven. Alles werd dus op alles gezet om ervoor te zorgen dat de Tonale het succes krijgt dat hij verdient.
Sportiviteit heruitgevonden
Niet geheel onverwacht en volledig volgens de traditie bij Alfa Romeo, krijgt de Tonale een subliem design dat inspiratie put uit onder andere de Brera en de SZ Zagato voor zijn neus, met niet mis te verstane details: het ‘Scudetto’ radiatorrooster, de GT-lijn die van de koplampen tot aan de achtersteven loopt, 3+3 projectoren of nog de beroemde velgen met draaischijf-look. Naast het design onderscheidt een Alfa Romeo zich ook van de concurrentie door zijn sportieve design. En om dat te verankeren, heeft het merk gebruikgemaakt van de komst van elektriciteit onder de vloer van het model om zijn prestaties een boost te geven.
Twee niveaus van elektrificatie
Bij de start wordt de Tonale aangeboden met twee aparte technologieën: een hybride aandrijflijn en een plug-in hybride. De eerste bestaat uit een 1,5 liter groot benzineblok, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling die een 48 volt elektromotor bevat. Daarmee kan de auto bewegen zonder benzine te verbruiken. Je zal kunnen kiezen uit een versie met 130 en één met 160 pk. Tweede mogelijkheid: een 1,3 liter grote benzine die gekoppeld wordt aan een elektromotor die op de achteras geplaatst wordt. Daarmee krijgt het model vierwielaandrijving en stevige prestaties dankzij een gecombineerd vermogen van 275 pk. In dit geval kan de Tonale 80 km afleggen zonder gebruik te maken van de benzinemotor! Een 130 pk sterke diesel zal ook beschikbaar zijn, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.
High-tech
De ingenieurs van Alfa Romeo kozen voor toptechnologie ten dienste van de rijervaring, maar ook om de restwaarde van het model te verhogen. Om dat te doen, is de Tonale het eerste model ter wereld dat een NFT-certificering behaalt, waarmee de volledige historiek van de wagen geverifieerd kan worden dankzij een onkraakbaar digitaal certificaat. Daarbij komt nog een hoogwaardige connectiviteit en een volledig nieuw infotainmentsysteem met de integratie van onder andere Amazon Alexa en Google Assistant.
Alfa Romeo maakt gebruik van de komst van zijn Tonale om een reeks nieuwe diensten te lanceren die de klantenervaring moeten hertekenen: online verkoop met behulp van een interface die gelijkaardig is aan het systeem dat gebruikt wordt bij de concessiehouder, een uitgebreide garantie (5 jaar op de meeste onderdelen van het voertuig, 8 jaar of 150.000 km voor de batterijen) of nog Alfa Romeo Videocheck, waarmee de garage de herstelkosten kan voorleggen aan de eigenaar van het voertuig voor het de de interventie uitvoert. Daarmee moet de naverkoopservice helemaal veranderen!
De prijzen van de Tonale zullen binnen enkele weken bekendgemaakt worden. De eerste leveringen zullen plaatsvinden in juni, te beginnen met de hybride uitvoering, en vervolgens de diesel. De plug-in hybride Tonale wordt eind dit jaar verwacht.