Op 31 december 2025 is het zover, dan wordt Alpina officieel een afdeling van BMW. Maar tot dan blijft het in 1965 opgerichte bedrijf in het Duitse Buchloe zijn eigen sportieve en gesofisticeerde versies bouwen van BMW-modellen. Om de vrede met de autobouwer uit München te bewaren, respecteert het wel altijd de pikorde, ook met zijn nieuwe B5 GT. Die is met 634 pk net één pk’tje minder straf dan de machtige BMW M5 CS, maar wel de krachtigste Alpina in de geschiedenis van het merk. Wil je nog (veel) meer pk’s, dan kan je altijd aankloppen bij Manhart.
Beperkt tot 250 exemplaren
Er was al een Alpina B5 met 621 pk, maar de ‘tuner’ (al klinkt dat misschien wat oneerbiedig) ging verder aan de slag met de 4.4 liter grote V8 om de M5 CS nog dichter op de huid te zitten. Met 634 pk en een koppel van 850 Nm is dit dan ook de krachtigste Alpina ooit. Of wat dacht je van een 0 naar 100-sprint in 3,4 seconden en een top van 330 km/u? Ook dat is net iets ‘trager’ dan een M5 CS, maar het goede nieuws is dat je de Alpina B5 GT in tegenstelling tot de M-car wel kan kopen als break! De prestatiecijfertjes zijn dan wel iets minder straf, met 3,6 seconden en 322 km/u, maar dat is niet meteen iets om je over te schamen… Het maakt van de vierwielaangedreven B5 GT Touring ook de ideale wagen voor snelle vakantietrips met het hele gezin.
Als je er één wil en daar een slordige € 150.000 voor overhebt, zal je je wel moeten haasten. De productie van de BMW 5 Reeks loopt immers op zijn laatste benen en Alpina heeft exact 250 exemplaren op de kop getikt om mee aan de slag te gaan. Een gewaarschuwd man (of vrouw)...