Het is de circuitversie van de DB4, de DB4 GT, die Aston Martin terug tot leven wekt. Er werden 75 exemplaren geproduceerd tussen 1959 en 1963. De DB4 kende eveneens een lichtere versie uit aluminium, waarvan er slechts 8 exemplaren werden gebouwd. Die laatste wisselen tegenwoordig voor meer dan 3,5 miljoen euro van eigenaar!

Net als Jaguar

Aston Martin gaat nu 25 andere exemplaren bouwen van het model uit aluminium. Daarmee lijkt het in de voetsporen te volgen met Jaguar, met zijn Lightweight E-Type. Maar in tegenstelling tot de Jaguar, die trouw blijft aan het origineel, profiteert de Aston van enkele technische updates, waardoor hij dynamischer, sneller en veiliger wordt.

Technisch

Onder de motorkap blijft Aston Martin trouw aan zijn zescilinder-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen. Die produceert nu 340 pk, zowat 40 meer dan het origineel. Dat vermogen wordt via een manuele versnellingsbak met vier versnellingen en een zelfsperrend differentieel naar de achterwielen gestuurd.

Alleen voor circuit

De prijs werd nog niet meegedeeld, maar op de openbare weg zal je hem helaas niet tegenkomen. Aston Martin wil hem alleen op circuit gebruiken. Voor de gelukkige eigenaars wordt er een speciaal tweejarig programma voorzien waarmee ze enkele van de mooiste circuits ter wereld leren kennen. De expertise van enkele ervaren piloten krijgen ze erbij. Want zulke auto’s besturen is meer een kunst dan een wetenschap…