Aston Martin heeft officieel zijn nieuwe supercar Valhalla onthuld. In tegenstelling tot wat de Britse autobouwer had aangekondigd, herbergt hij geen nieuwe V6-motor, maar wel een V8-blok in het hart van zijn plug-inhybride aandrijflijn. Het gaat om de 4.0-V8 biturbo van 750 pk, die via een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen de achterwielen aandrijft.
Deze V8 wordt daarnaast ondersteund door twee elektromotoren. Samen schopt dit trio het tot 950 pk en een koppel van 1.000 Nm, perfect om de Valhalla supersonische prestaties te geven: de sprint naar 100 km/u wordt in 2,5 seconden afgehaspeld en de aangekondigde topsnelheid is 330 km/u. Het monster zou bovendien de Nordschleife in een recordtijd van minder dan 6 minuten en 30 seconden moeten kunnen verslinden. Dat is te danken aan onder meer een verzorgde stroomlijn die tot 600 kilogram neerwaartse druk ontwikkelt bij 240 km/u zonder enige uitsteeksels.
De batterij lijkt dan weer behoorlijk klein, want Aston Martin kondigt een puur elektrisch rijbereik aan van 15 kilometer. Ze helpt de supercar echter wel om een WLTP-uitstoot van minder dan 200 g/km te halen.
Aston Martin meldt een leeggewicht van 1.550 kilo, onder meer dankzij een structuur in koolstofvezel. Opmerkelijk is dat de bestuurdersstoel aan de structuur is bevestigd: de pedalen en het stuur passen zich aan de lichaamsbouw van de bestuurder aan.