Nadat de constructeur is overgenomen door Lawrence Stroll en naar het Formule 1 is getrokken heeft Aston Martin een kruis gemaakt over uithoudingsracen, en meer bepaald over de 24 Uur van Le mans. Maar de ontwikkeling van de raceversie van de Valkyrie is daarom nog niet stilgelegd. De ingenieurs, die ineens met geen enkel reglement meer rekening moeten houden, hebben zich helemaal mogen uitleven om een ultiem racemonster te maken, dat het 13,6 kilometer lange circuit van La Sarthe in minder dan 3 min 20s verslindt.
60 centimeter meer
De verschillen tussen de straat- en de raceversie zitten hem in het formaat. De wielbasis van de AMR Pro is 38 centimeter langer dan die van de klassieke Valkyrie. Hij is bovendien 96 millimeter breder vooraan en 115 millimeter breder achteraan, waar hij ook nog eens 26,6 centimeter langer is. In totaal is hij meer dan 60 centimeter groter dan de straatversie. Dit grotere formaat geeft hem een betere stroomlijn en verdubbelt de neerwaartse druk in vergelijking met de Valkyrie. Aston belooft een zijdelingse acceleratie van tot 3 G.
Even goed als een F1
De centraal achter gemonteerde atmosferische V12 is samen met Cosworth ontwikkeld. In deze radicale versie klimt hij tot 11.000 o/m en ontwikkelt hij 1.000 pk. Om sneller te gaan moet je ook gewicht afschudden, en dat doet de AMR Pro dankzij massaal gebruik van koolstofvezel. Volgens de Britse constructeur komen zijn prestaties heel dicht in de buurt van die van een F1-wagen. Tobias Moers, algemeen directeur van Aston Martin, zegt: “Er is niets zoals de Valkyrie, niets klinkt zoals hem en ik ben er absoluut zeker van dat ook niets zoals hem rijdt”. Gezien het indrukwekkende koetswerk en het ongelooflijke talent van Cosworth zijn we geneigd om mijnheer Moers op zijn woord te geloven.
40 exemplaren voor een unieke ervaring
Je begrijpt dat deze auto helemaal niet op de openbare weg mag rijden. Dat zal potentiële klanten echter niet afschrikken. Aston Martin organiseert voor hen circuitdagen in alle uithoeken van de wereld. Ze krijgen daar de nodige uitrusting en de hulp van speciaal door Aston Martin gerekruteerde instructeurs. De prijs van deze ‘ultieme’ Aston is nog niet gekend. Elk van de 40 gebouwde exemplaren krijgt het stuur links en de eerste leveringen zijn al voor het eind van dit jaar gepland.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: