Op het salon van Shanghai heeft Audi deze concept A6 e-tron uit de doeken gedaan. Zoals zijn naam aangeeft, heeft deze conceptcar in grote lijnen het formaat van Audi’s huidige grote reisberline A6. Hij is 4,96 meter lang en bijna 2 meter breed (1,96 meter). Het profiel heeft echter meer van dat van een Sportback-coupéversie om zijn stroomlijn te verzorgen. Met een Cx van 0,22 snijdt deze conceptcar bijna even vlot door de lucht als de recente Mercedes EQS (Cx van 0,20), die de nieuwe kampioen is op dit vlak.
Premium Platform Electric
Het prototype onderscheidt zich verder door zijn technische basis die specifiek voor elektrische aandrijving ontwikkeld is en die bedoeld is als de ruggengraat van de elektrische topmodellen van de premiummerken uit de VW-groep.
De basis wordt voorgesteld als “ontwikkeld onder toezicht van Audi met medewerking van Porsche AG” en is het vervolg op het J1-platform dat vandaag wordt gebruikt door de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. Het nieuwe platform heet PPE (voor Premium Platform Electric) en komt in de tweede helft van 2022 op de markt.
100 kWh, 800 volt
Het sleutelelement van dit PPE zit hem uiteraard in de batterijmodule van 800 volt. In de Audi A6 e-tron kan ze “ongeveer 100 kWh” aan stroom opslaan, waardoor de berline een bereik van meer dan 700 kilometer volgens WLTP kan claimen. De 800V-technologie maakt echter vooral zeer snel opladen mogelijk met vermogens van tot 270 kW. Op die manier kan je meer dan 300 kilometer bereik recupereren na slechts 10 minuutjes stilstaan.
In de concept A6 e-tron wordt de wagen aangedreven door twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 350 kW (476 pk) en 800 Nm, maar Audi belooft later ook meer toegankelijke versies met slechts één motor.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: