Audi heeft keuzes moeten maken en zal niet zijn volledige gamma (toegegeven, dat is erg groot...) tonen op het Salon. De meest sportieve bezoekers zullen de afwezigheid van de nieuwste sportieve modellen van het merk betreuren: de RS 3 Performance Edition, RS 4/RS 5 Pack Competition en de R8 Coupé V10 GT RWD. De ultrasnelle elektrische berline-coupé RS e-tron GT moet dat gemis wel wat goedmaken. Liefhebbers van geëlektrificeerde SUV's zullen blij zijn met de Q3 en Q5 plug-in hybrides, maar ook met de elektrische Q4 en Q8. Die laatste wordt nog steeds in België gebouwd en heeft net een facelift gekregen. De Q4 & Q4 Sportback e-tron werden dan weer getrakteerd op een software-update die hun DC-laadvermogen verhoogt van 125 naar 135 kW.
Q8 e-tron, de ‘Made in Belgium’ SUV
Zeg niet langer Audi e-tron, maar wel Q8 e-tron. De grote batterij-elektrische SUV van Audi, die in Vorst gebouwd wordt, heeft voor zijn facelift immers een andere naam gekregen. Hij is nog steeds leverbaar in 'gewone' uitvoering of als Sportback met coupéprofiel. Aan het design is weinig veranderd, maar het rijbereik is uitgebreid: de 71 kWh batterij is vervangen door een exemplaar met een capaciteit van 95 kWh ("e-Tron 50" met 340 pk en een rijbereik van 491 km). De e-Tron 55 (409 pk) en SQ8 e-Tron (504 pk) krijgen dan weer een batterij met een capaciteit van 114 kWh, waardoor ze een rijbereik kunnen voorleggen van respectievelijk 582 en 494 km. De meer aerodynamische Sportback-varianten bieden een paar extra kilometers rijbereik. Het DC- of gelijkstroomladen is niet bijzonder hoog (max. 150 kW voor de kleinere batterij en 170 kW voor de grotere).
Binnenkort een elektrische limousine?
Vanaf 2026 zal Audi alleen nog maar nieuwe elektrische modellen op de markt introduceren. En dat in alle segmenten. De Q6 e-tron SUV-coupé wordt verwacht in 2023, maar op langere termijn zou er ook een elektrische luxeberline moeten komen die gebaseerd zou kunnen zijn op de in Brussel getoonde A6 e-tron concept. Het bijna 5 meter lange prototype staat op het nieuwe elektrische PPE-platform dat samen met Porsche ontwikkeld werd. Audi heeft het over een bereik tot 700 km en ultrasnel laden.
Het oog wil ook wat…
Naast de A6 e-tron concept kan je in Brussel ook de schitterende Skysphere concept ontdekken. Maar die is enkel mooi om naar te kijken, want er is geen productie-afgeleide van voorzien...