20210614073819audirs(2).jpg

Hoewel de hele autosector steeds meer naar elektrificatie evolueert, doen Audi Sport en zijn zeer krachtige modellen met verbrandingsmotor het beter dan ooit. Vorig jaar zijn niet minder dan 29.300 S- en RS-auto’s geleverd, of 16 procent meer dan een jaar eerder. In België waren ze goed voor 321 inschrijvingen. Dit jaar lijkt ook goed vertrokken, want op slechts 5 maand zijn er bij ons al 166 nieuwe auto’s verkocht.

Heel breed gamma

20210614073817audirs(1).jpg

Dat is ook logisch aangezien het RS-gamma nooit zo breed was, met 15 verschillende modellen waaronder de elektrische RS e-tron GT. Die laatste blijft ongetwijfeld niet lang meer alleen. Het merk wil namelijk andere RS-afgeleiden gaan bouwen van zijn elektrische modellen, zo vertelt Sebastian Grams, algemeen directeur van Audi Sport: “Ons doel in het highperformancesegment is om de toekomst van privétransport te hertekenen en er een meer emotierijke dimensie aan toe te voegen. Dat vergt moed, de moed om de dingen vanuit een totaal andere invalshoek te bekijken, om een nieuwe insteek te verkennen die onze klanten blijft opwinden.”

Steeds meer elektrisch

20210614073819audirs(3).jpg

Vandaag gebruiken modellen als de RS6 of RSQ8 al een milde hybridisering van 48V. Maar voor het gamma nog meer elektrische RS’en krijgt, volgen er eerst nog plug-inhybrides. Tegen 2024 hoopt Audi dat de helft van zijn RS-modellen geëlektrificeerd zal zijn. Twee jaar later moet dat 80 procent zijn en tegen 2030 de volle 100 procent.

Verbrandingsmotor is nog niet dood

20210614073820audirs(4).jpg

We hebben het dan niet enkel over puur elektrische modellen, maar ook over hybrides die een krachtige verbrandingsmotor combineren met batterijen. Audi wijst ons daar subtiel op door de volgende RS3 Sportback en berline te laten zien in een paar beelden. Ze zijn nog gecamoufleerd en hebben elk 5 cijfers op hun flanken. Die staan voor de ontstekingsvolgorde van de cilinders in de motor. 5 cijfers, dus 5 cilinders, we staan te popelen om die soundtrack te horen.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: