In een brief aan de minister uiten de autofederaties hun bezorgdheid over de nieuwe WLTP-cyclus in de fiscaliteit. Dat schrijft de krant De Tijd. De WLTP-cyclus levert hogere CO2-cijfers op dan de NEDC-cyclus. De CO2-cijfers worden gebruikt voor de belasting op inverkeerstelling (BIV) in Vlaanderen en voor de fiscaliteit rond bedrijfswagens.

Overgangsmaatregel

Vanaf september 2018 moeten nieuwe auto’s volgens de WLTP-cyclus worden gemeten. Maar er bestaat een overgangsmaatregel, waarbij WLTP-cijfers volgens een ingewikkelde procedure worden herberekend naar “NEDC 2.0”-waarden. De overgangsmaatregel geldt tot eind 2021.

De overheid gebruikt die waarden voorlopig als basis voor fiscale berekeningen. Maar die NEDC 2.0-waarden liggen al lichtjes hoger en leveren de overheid dus een voordeel op, klinkt het in de brief. Febiac, Traxio en Renta willen daarom dat de minister nog voor de zomer bevestigt dat de overgangsmaatregel voor de fiscale berekeningen nog zeker tot en met 2020 geldt. “De fiscale onzekerheid leidt tot een groeiende ongerustheid in de markt en een terugval in de commerciële activiteit”, aldus de autofederaties.

Stijging vermijden

In een reactie op de brief zegt minister Van Overtveldt dat de overgangsmaatregel zeker nog tot 2020 geldt. Daarna wordt er alleen nog rekening gehouden met de nieuwe testmethode. Maar de minister wil een stijging van de factuur vermijden en de berekening van de fiscale voordelen aanpassen. Daarmee kaatst hij de bal door naar de volgende regering, zo zegt De Tijd.