Elektrische auto’s zijn over het algemeen zwaarder dan gelijkaardige modellen met een verbrandingsmotor. Ze moeten immers batterijen meezeulen om de elektromotor(en) van stroom te voorzien. En hoe meer batterijcapaciteit, hoe hoger het rijbereik. Maar de zoektocht naar een hoger rijbereik leidt dus ook tot een hoger gewicht, dat in beladen toestand soms dicht tegen het totale maximumgewicht van 3,5 ton voor een rijbewijs B zit.
Weinig bijval
Dat laatste is nu al het geval voor sommige luxewagens met verbrandingsmotor, dus wat zal dat geven wanneer die wagens als elektrisch model op de markt gebracht worden. Blijkbaar is het een vrees van Bentley, want bij de voorstelling van de Bentayga EWB vertrouwde Bentayga product line director Chris Cole de collega’s van het Australische Carsales toe dat het via moederhuis Volkswagen Group probeert om de regels in Europa te laten aanpassen. Tegen 2025 wil Bentley immers elektrische modellen op de markt brengen die het gewicht waarschijnlijk nog wat doen stijgen.
Maar Bentley lijkt niet veel bijval te krijgen. Mercedes werkt aan batterijen met een hogere densiteit, die bijvoorbeeld gebruikt worden in de EQXX, zodat een lager gewicht kan zorgen voor een groter rijbereik. Ook BMW geeft aan dat de zwaarste elektrische auto’s die het vandaag bouwt, zoals de nieuwe i7, zowat de bovengrens zijn qua gewicht. Bovendien wordt er in de sector hard gewerkt aan solid state-batterijen die lichter zijn.
Wel voor bestelwagens
Of de Europese Unie gehoor zal geven aan de twijfels van Bentley rond de rijbewijsbeperkingen is ook niet zeker. Voor bestelwagens is er wel een aangepast regelgeving. In sommige Europese landen kunnen elektrische bestelwagens met een totaalgewicht tot 4,25 ton (ipv 3,5 ton) met een rijbewijs B bestuurd worden, met goedkeuring van de EU. Maar bij bestelwagens is die uitzondering er om ervoor te zorgen dat het gewicht dat ze kunnen vervoeren competitief blijft in vergelijking met modellen met een verbrandingsmotor. Voor auto’s is dat natuurlijk minder van toepassing.