De Concept EXP 10 Speed 6 van het salon van Genève 2015 gaf dus al een goed idee van het nieuwe model. De nieuwe Continental GT neemt er namelijk veel van over en benadrukt veel meer dan voordien zijn sportiviteit. Dat is niet enkel schijn, want de auto werd lichter dan zijn voorganger: dankzij het nieuwe MSB-platform dat hij deelt met de Porsche Panamera slankt de nieuwe Continental GT 85 kilo af in vergelijking met zijn voorganger.
W12… om te beginnen
Bij de onthulling sprak Bentley over slechts één motor: de eerbare W12, die de Continental GT al sinds zijn debuut aandrijft. Deze zesliter is herwerkt om 635 pk en een koppel van 900 Nm te ontwikkelen. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk wordt hij gecombineerd met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen. Onder optimale omstandigheden gaat alle koppel naar de achterwielen, ook een nieuwigheid! Nerveuze klanten kunnen we echter geruststellen: de Continental GT blijft een vierwielaandrijver. Als de achteras verzadigd geraakt, wordt een deel van de cavalerie naar het front gestuurd!
333 km/h
De nieuwkomer is lichter en krachtiger dan het “klassieke” model (in zoverre we een Bentley zo kunnen noemen) en klokt dus mooie chronocijfers met zijn W12: 3,7 seconden voor de 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 333 km/h. Het verbruik en de CO2-uitstoot zijn nog niet bekend, maar ook hier weten we dat Bentley de nodige inspanningen heeft geleverd, want bij een rustige rijstijl kan de W12 de helft van zijn cilinders uitschakelen.
48 Volt
Net zoals de Bentayga en de… Audi SQ7 gebruikt de nieuwe Continental GT een tweevoudig elektrisch circuit: een eerste van 12 Volt en een tweede van 48 Volt. Dat laatste geeft stroom voor de actieve ophanging. Bentley gebruikt hier namelijk een gloednieuwe luchtophanging die volgens diverse rijmodi kan worden ingesteld en die actief rolneigingen tegengaat. Daarmee rijdt de auto tegelijk meer dynamisch (temeer omdat de gewichtsverdeling is verbeterd) en comfortabeler.
Aan boord
Zoals het een Bentley betaamt, is extreem veel aandacht besteed aan de afwerking en aan de gebruikte materialen. De geluiddemping blijft niet achter, met onder meer gelaagd akoestisch glas voor de zijruiten en de voorruit. De hele auto is trouwens bestudeerd om lawaai en trillingen tot een minimum te beperken.
Multimedia
De Continental GT wil een auto van zijn tijd zijn, want hij biedt een volledig en absoluut gigantisch multimediasysteem: 12,3 duim. Dat scherm kan trouwens wegklappen en maakt dan plaats voor houtwerk en drie tellers. De interface is instelbaar en doet denken aan de structuur van een smartphone. Daarnaast biedt de constructeur drie audiosystemen aan, met vermogens van 650 tot… 2.200 Watt! Dat moet volstaan om de vensters te doen springen! Het veiligheidsarsenaal is erg volledig, met zelfs laserkoplampen, maar het verbaast ons wel dat heel wat van de beschikbare elementen van dat aanbod in de optielijst staan.