Elektrische SUV’s zijn populair, dat weet ook BMW. Na de iX3 en de grote iX komt het merk daarom later dit jaar met een compacte elektrische SUV, de iX1. Al heeft het merk uit Beieren zelf het steevast over een SAV – een Sport Activity Vehicle, wat iets dynamischer moet klinken dan een Sport Utility Vehicle…
Tot 438 km ver
SUV of SAV, de iX1 werd uitvoerig getest voor de laatste fijnafstelling van zijn elektrische aandrijflijn en oplaadsysteem in ijzige temperaturen. Dat gebeurde in het Zweedse Arjeplog, waar de nieuwe Mini ook klaargestoomd werd, net als de Mercedes GLC. De iX1 was er trouwens niet alleen, hij werd vergezeld door de ‘conventionele’ nieuwe X1 met verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijvingen, die de huidige generatie moet aflossen.
De iX1 is uitgerust met de vijfde generatie van BMW’s eDrive elektrische aandrijving en maakt gebruik van twee elektromotoren, één op de voor- en één op de achteras. Die elektrische vierwielaandrijving wordt vervolledigd met een systeem om de wielslip te beperken voor een optimale gripverdeling. BMW geeft ook de geschatte verbruiks- en rijbereikcijfers mee voor de iX1. Per 100 km ‘verstookt’ hij volgens de WLTP-cyclus gemiddeld tussen de 17,3 en 18,4 kWh, goed voor een rijbereik van 413 tot 438 km. Dat doet een batterij vermoeden van ongeveer 75 kWh.
Wanneer de camouflage er definitief af mag, heeft BMW nog niet laten weten. Maar hij rijdt al een tijdje rond, dus zo lang kan het nu toch niet meer duren...