Het nu al vrij ambitieuze elektrificatieplan van BMW zal worden aangepast aan de groeiende wereldwijde vraag. In eerste instantie was BMW van plan om tegen 2025 25 geëlektrificeerde modellen op de markt te brengen. De Duitse groep heeft zijn strategie herzien en zal de lancering van verschillende modellen vervroegen om de mijlpaal twee jaar eerder te bereiken, vanaf 2023. Van die 25 geëlektrificeerde modellen zal meer dan de helft volledig elektrisch zijn, zegt BMW.
Meer marktaandeel
BMW verwacht dat het marktaandeel van zijn geëlektrificeerde modellen tegen 2025 jaarlijks met 30% zal toenemen. Als een van de pioniers van de "e-mobiliteit" zal de BMW-groep eind 2019 al meer dan een half miljoen elektrische en plug-inhybride voertuigen op de weg hebben gezet.
5 elektrische modellen tegen 2021
De komende twee jaar zullen er vijf elektrische auto’s beschikbaar zijn bij de BMW Group: naast de al bekende BMW i3 zal binnenkort ook de elektrische Mini verkrijgbaar zijn. In 2020 zal BMW de elektrische SUV iX3 op de markt brengen. In 2021 komt dan het BMW iNEXT-vlaggenschip op de markt, gevolgd door de BMW i4.
Plug-inhybrides
BMW heeft ook het breedste assortiment plug-inhybrides op de markt, met de 3-Reeks, 7-Reeks, X5, X3 en X1 (voor China). Later deze zomer introduceert BMW de verbeterde plug-inhybride versies van de 5-Reeks en 2-Reeks Active Tourer, met meer rijbereik. Het aanbod aan plug-inhybrides zal volgend jaar opnieuw worden uitgebreid met de BMW X1 (voor Europa) en BMW 3-Reeks Touring.
eDrive Zone
Om de toekomstige verbanning van verbrandingsmotoren in sommige grote steden te (proberen te) omzeilen, introduceert BMW de functie "eDrive Zone". Dat systeem zal vanaf 2020 standaard worden geïntegreerd op alle plug-inhybrides. Met dat systeem herkent de auto zones die gereserveerd zijn voor elektromobiliteit. De auto zal dan automatisch overschakelen naar de elektrische modus om te profiteren van dezelfde toegangsrechten als elektrische auto's.