Het huzarenstukje zit uiteraard onder de motorkap. Een dieselblok weliswaar, maar wat voor een: BMW voorziet zijn zescilinders liever van turbodruk dan ze in te ruilen voor grotere blokken. Resultaat: de drie liter grote zescilinder-in-lijn krijgt maar liefst vier turbo’s, goed voor 400 pk en 760 Nm vanaf 2.000 tpm!

Vierwielaandrijving en –sturing

De wijzigingen aan het chassis zijn eveneens de moeite: vierwielsturing, vierwielaandrijving (met voorkeur voor de achterwielen), stevigere remmen en natuurlijk specifieke 19-duimsvelgen. Visueel bleven de wijzigingen beperkt, als je de remschijven en de grote uitlaatpijpen even over het hoofd ziet…

Prestaties

De chrono’s kunnen zich natuurlijk meten met de betere sportwagens: 0-100 km/u in 4,4 seconden (4,6 seconden voor de Touring) en een topsnelheid van 250 km/u. Die waarden zijn des te verrassender als je naar de opgegeven verbruikscijfers kijkt: gemiddeld 5,9 tot 6,2 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot tussen 154 en 162 g/km.