Centraal in die visie staat de interconnectiviteit tussen auto’s, motoren, rijders en kleding. De digitale wereld zorgt voor een reële ervaring: dankzij de veiligheid die technologie toevoegt, kan de rijder zijn ervaring intens beleven, zonder de beperking van een helm of beschermende kledij: “The Great Escape”.

Het design van de BMW VISION NEXT 100 bevat de essentie van de motor, en neemt elementen over die al op de eerste BMW-motor aanwezig waren, de R32 uit 1923.

Een “Flexframe”-kader strekt zich uit van het achterwiel naar het voorwiel, en de soepelheid ervan zorgt ervoor dat je met de motor kunt draaien. De inspanning die daarvoor nodig is, hangt af van de snelheid: het kader wordt stijver bij hoge snelheden.

Het gestileerde motorblok doet denken aan de iconische BMW-boxer. Zijn vorm evolueert naargelang de situatie en vanaf de eerste meters om de aerodynamica en bescherming te optimaliseren.

Connectiviteit

De intelligente connectiviteit tussen de rijder, de motor en de omgeving maakt gevaarlijke situaties voorspelbaar. Door de link met de actieve assistentiesystemen behoudt de rijder van de BMW Motorrad VISION NEXT 100 elk moment de controle over wat er gebeurt. De systemen kunnen niet alleen voorspellen wat er gebeurt en de vereiste reacties aangeven, maar ze kunnen ook tussenkomen om de rijder te beschermen. De gewone veiligheidsuitrusting, zoals een helm of beschermende kledij, is dus niet meer nodig.

Een gyroscopisch systeem zorgt zowel in beweging als bij stilstand automatisch voor de balans van de motor, waardoor de stabiliteit en de veiligheid van de rijder verhoogt.

De uitrusting levert informatie wanneer dat nodig is. De noodzakelijke informatie wordt tussen de rijder en het voertuig uitgewisseld via de Visor, een soort VR-bril die het gezichtsveld omvat en tegen de wind beschermt. De Visor projecteert belangrijke gegevens over een bepaalde situatie rechtstreeks in het gezichtsveld van de rijder. De motor kent de weg verderop dankzij de integrale connectiviteit met de gegevens van de omgeving en de intelligente systemen op de achtergrond. Op basis van die informatie krijgt de rijder aanwijzingen voor het ideale traject, bochten of eventuele gevaren.

Intelligent

De kleding van de rijder is een integraal deel van de beleving achter het stuur. Ze beschermt tegen weer en wind, en als het nodig is verwarmt of koelt ze de rijder. De structuur met flexibele strepen en de schoenen doen aan spieren denken. De kledingkan de rijder actief ondersteunen in bepaalde situaties en hem dus verlichten. Ter hoogte van de nek kan ze worden gevuld met lucht wanneer de rijder aan een constante snelheid rijdt om de wervels te verlichten en het comfort te verhogen. Variabele openingen zorgen voor extra koeling. Naast de comfortfuncties heeft de kledij geen enkele veiligheidsfunctie. De intelligente assistentiesystemen maken dat overbodig.

Geïntegreerde sensoren registreren gegevens zoals de hartslag en de lichaamstemperatuur, zodat de temperatuur kan worden geregeld wanneer de rijder het koud heeft of stress ervaart. Met behulp van vibrerende elementen op de armen en benen geeft de kledij informatie over de navigatie of waarschuwt ze de rijder wanneer hij fysisch te fel overhelt in de bochten. De rijder en de machine vormen zo een functioneel geheel dat de sensaties nog intenser maakt. Kunnen we in de toekomst terug met de haren in de wind rijden?