BMW’s elektrische verhaal begon in 2008, toen het in een bijzonder beperkte oplage een kleine vloot elektrische Mini’s lanceerde. De lessen die het daaruit trok, paste BMW toe op de ontwikkeling van de i3, die in 2013 volgde. De i-afdeling bij BMW, die de i3 ontwikkelde, krijgt de komende jaren steeds meer belang, zo zegt de constructeur.
Ook Rolls-Royce
De elektrificatie wil BMW toepassen op al zijn merken. Heilige huisjes worden daarbij niet geschuwd. De constructeur vermeldt expliciet dat er de komende jaren geëlektrificeerde BMW M-producten en Rolls-Royces zullen volgen.
Op naar 2025
Dit jaar pakt BMW in Frankfurt uit met de conceptcar van de volledig elektrische Mini, die tegen 2019 in productie moet gaan. Eveneens aanwezig op de stand is een conceptmodel voor een nieuw i-product, dat tussen de i3 en i8 plaats zal nemen.
Vanaf 2020 volgt dan de elektrische BMW X3, en zouden alle aandrijvingen in alle segmenten beschikbaar moeten zijn. Van verbrandingsmotoren met 48 volt-circuit (de zogenaamde mild hybrids) over plug-inhybrides met een volledig elektrisch rijbereik tot 100 kilometer tot volledig elektrische modellen met een rijbereik tot 700 kilometer. De doelstelling? Tegen 2025 12 volledig elektrische modellen op de markt hebben, en in totaal 25 modellen met een of andere vorm van elektrische aandrijving. Net als Volvo en Jaguar Land Rover dus.