BMW had het model al enkele keren aangekondigd, maar daar is hij eindelijk, de derde generatie van de X1! Zijn koetswerkdesign is geen revolutie, maar eerder een stevige evolutie! Met een groter radiatorrooster bijvoorbeeld, dat echter niet overbemeten is. Over afmetingen gesproken: de compacte SUV van het Beierse merk groeit met 53 mm in de lengte voor een totaal van 4,5 meter; 24 mm in de breedte voor een totaal van 1,845 meter en 44 mm in de hoogte voor een totaal van 1,642 meter. Ook zijn wielbasis wordt langer en meet voortaan 2,692 meter, waarmee we kunnen kopen op een uitstekend plaatsaanbod binnenin.
Meer uitnodigend
Zijn interieur sluit aan bij het recente aanbod van BMW. Het dubbele gebogen scherm boven op het dashboard springt daarbij meteen in het oog. Dat meet 10,7 duim voor het instrumentencluster en 10,25 inch voor het centrale scherm. Het is ook voorzien van het nieuwste infotainmentsysteem van het merk. Helaas zijn de fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatcontrole verdwenen. Er is geen gebrek aan ruimte voor de inzittenden achterin, die zelfs kunnen genieten van verstelbare rugleuningen. De kofferruimte loopt op van 540 tot 1.600 liter.
Voor elk wat wils!
Onder de motorkap is er voor elk wat wils: benzine, diesel, plug-in hybride en ook 100% elektrisch. Alle verbrandingsmotoren zijn voorzien van lichte hybridisatie in combinatie met een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling. Eerst zijn er twee benzines, een xDrive23i viercilinder met 218 pk en een sDrive18i driecilinder met 156 pk. Dan twee diesels, de 211 pk sterke xDrive23d en de 150 pk sterke sDrive18d, beiden viercilinders. En tenslotte twee plug-in hybrides, de xDrive30e en xDrive25e. De eerste levert een indrukwekkend vermogen van 326 pk, dankzij de combinatie van een 150 pk sterke verbrandingsmotor en een 177 pk sterke elektromotor. De tweede beschikt over 245 pk dankzij zijn 136 pk sterke verbrandingsmotor en 109 pk sterke elektromotor. Beiden zijn ze uitgerust met dezelfde 14.2 kWh batterij, die de auto een rijbereik geeft van tussen de 78 en 89 km.
Elektrisch op komst
Het hoogtepunt is de iX1 xDrive30! Hij levert 230 kW (313 pk) en 494 Nm koppel wanneer de boostfunctie geactiveerd is. Dat laatste is een knop op het stuur die voor korte tijd het volledige vermogen ontgrendelt. Net genoeg tijd om vanuit stilstand in 5,7 seconden de 100 km/u te halen. Met zijn batterij met een bruikbare capaciteit van 64,7 kWh claimt BMW een actieradius van tussen de 413 en 438 km. Dankzij snelladen met een vermogen tot 130 kW kan hij in minder dan een half uur van 10 tot 80 procent bijgeladen worden. Het enige verschil met de X1 met verbrandingsmotor is de bagageruimte die slinkt tot 490 liter.
Nog één ding...
De officiële lancering van de X1 is gepland voor oktober van dit jaar, maar enkel voor de versies met verbrandingsmotor. De plug-in hybride en elektrische versies worden in november verwacht. Er is dus nog maar één onbekende factor bij deze nieuwe X1: zijn prijs!