20210608125938bugatti(1).jpg

Doet deze nieuwe Bugatti een belletje rinkelen? Die lijnen, dat gestrekte silhouet, die verticale uitlaten? Dat is normaal: de Super Sport is namelijk gebaseerd op de 300+, met zijn verbluffende topsnelheid van 490 km/u. Maar terwijl die laatste beperkt was tot 30 exemplaren, komt er geen beperking op het aantal ‘klassieke’ Super Sports.

“Form follows function”

20210608125939bugatti(4).jpg

De verschillen met een ‘gewone’ Chiron zijn groot. De voorbumper is in de hoeken op specifieke manier opengewerkt om de luchtstromen op de juiste manier over de flanken te geleiden. Boven de wielkasten zijn ventilatieroosters toegevoegd die verwijzen naar de EB110 en die turbulenties bij snelheden van meer dan 400 km/u moeten tegengaan. Om dezelfde reden is de achterkant van de auto met zo’n 25 centimeter verlengd.

Unieke banden

20210608125938bugatti(3).jpg

Verder zijn voor dit model specifieke vijfspaaksvelgen ontwikkeld in aluminium, en als optie in magnesium. Daarrond liggen Michelin Pilot Sport Cup 2-banden die zijn geoptimaliseerd voor hoge snelheden. Het zijn de enige banden die meer dan 500 km/u aankunnen, en dat is best nodig op een Bugatti.

Nog meer vermogen

20210608125939bugatti(5).jpg

Om zo’n snelheden te halen heb je een uitzonderlijke motor nodig. De W16 quadriturbo van 8,0 liter is opgevoerd tot 1.600 pk en 1.600 Nm aan koppel. Bij Bugatti houden ze zich niet meer bezig met sprinttijden naar 100 km/u, neen, ze klokken meteen de tijd tot 200 km/u: slechts 5,8 seconden. 300 km/u schiet 6,3 seconden nadien voorbij.

Bugatti-prijs

20210608125938bugatti(2).jpg

Als de definitie van een GT een auto is die je snel moet vervoeren in een vorstelijk comfort, dan is deze Bugatti Chiron Super Sport daar absoluut de ultieme incarnatie van. De productie van het juweeltje start binnenkort en de eerste leveringen zijn gepland in 2022. Prijskaartje? 3,2 miljoen euro, exclusief belastingen uiteraard. Een tarief dat bij een Bugatti past…

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: