De Franse elektrische hatchback Citroën ë-C4 en zijn berlinebroertje ë-C4 X krijgen voortaan dezelfde vernieuwde motorisatie die ook al in de Peugeot e-308 en Opel Astra Electric te vinden zijn. Dat betekent een nieuwe batterij van 54 kWh en een motor van 115 kW (156 pk), waarmee er 60 km rijbereik wordt gewonnen voor een totale actieradius van 420 km per laadbeurt.

Dubbel aanbod

Het maximale koppel van 260 Nm en het snellaadvermogen van 100 kW blijven echter onveranderd ten opzichte van de oude motorisatie. Die wordt overigens niet vervangen, maar blijft gewoon beschikbaar in het gamma. Dan heb je een elektromotor van 100 kW (136 pk) en een batterij van 50 kWh, voor een autonomie van 360 km volgens de WLTP-norm.

€1.000 duurder? 

Citroën heeft de Belgische prijzen van deze verbeterde ë-C4 en ë-C4 X nog niet onhuld. Als we kijken naar de prijzen die zijn ingevoerd bij onze Franse buren, kunnen we echter een meerkost van ongeveer €1.000 inschatten voor deze nieuwe motorisatie. Ook zouden de nieuwe batterij en motor niet te bestellen vallen op de instapversie van de ë-C4, die momenteel een catalogusprijs heeft van €38.600, terwijl de X nog €500 extra kost. Om maar te zeggen dat beide modellen met de nieuwe motorisatie waarschijnlijk voorbij de €40.000 zullen gaan...

UPDATE: De nieuwe versies zijn vanaf 3 mei te bestellen vanaf 43.800 € incl. BTW voor België voor de ë-C4 en vanaf 44.300 € incl. BTW voor de ë-C4 X.